Ebből Budapest is profitál, ugyanis 9 járattal visszatérnek a magyar fővárosba is. Március 31-től, vagyis a 2013-as nyári menetrendtől kezdve menetrendszerű járatokat indítanak Budapestre, heti hat alkalommal Koppenhágából, háromszor pedig Oslóból. A légicég sokáig a csőd szélén táncolt – résztulajdonosa a svéd és a norvég állam–, de az utolsó pillanatban 3,5 milliárd koronás hitelt kapott több banktól és a skandináv kormányoktól, valamint megegyezett a pilóták és a légiutaskisérők érdekképviseleteivel is.
A cégtől cserében elvárt válságkezelő csomag egyik legfontosabb lépései: 10 százalékos létszámcsökkentés, 8 százalékos munkaidő-emelés. „A SAS érkezése főleg annak tükrében jó hír, hogy a Ryanair megszüntette az Oslo járatát” – mondta lapunknak Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs vezetője. Korábban az SAS 2006-ig működtette a Budapest-Koppenhága, illetve 2009-ig a Budapest Stockholm járatot. Az új SAS-járatokkal az utasok mind a dán, mind a norvég fővárosban a nagy nemzetközi repülőteret vehetik igénybe, annak minden kényelmi szolgáltatásával együtt.
Panaszkodnak a légicégek
Az európai repülőterek 2001-2010 között átlagosan 15,1 százalékkal növelték nyereségüket, ugyanezen időszak alatt a légitársaságok mindössze 0,8 százalékkal. Az időszak során 73 000 dolgozót bocsátottak el, 21 százalékkal vágták vissza belső kiadásaikat. Eközben 22 százalékkal nőttek a külső kiadásaik. Az Association of European Airlines idén tavasszal tiltakozott, mivel úgy látja, az EU nem tesz eleget az ágazat versenyképességének fokozásáért.
Az SAS skandináv légitársaság a Star Alliance légitársasági szövetség alapító tagja, 2011-ben összesen 23 millió utast szállított 90 különféle célállomásra. Az SAS jellegzetes halvány bézs, vagy törtfehér festésű törzzsel és sötétkék függőleges vezérsíkokkal rendelkező flottájába nem kevesebb, mint 147 repülőgép tartozik, többségük az Airbus és a Boeing által gyártott korszerű utasszállító gépek. Ugyanakkor 2007 óta nem zárt nyereséges évet, fő riválisa Norwegian légitársaság.
Lefarag a Ryanair
Mint arról beszámoltunk, megint áll a bál a Liszt Ferenc reptéren, ugyanis nem vonul ki, de január 10-től 40 százalékkal csökkenti budapesti járatait a Ryanair, mivel a Budapest Airport nem csökkentette díjait. Michael O''Leary, a diszkont légitársaság vezérigazgatója elmondta: az intézkedéssel 10 útvonal szűnik meg, ami hetente több mint 280 járatot érint, és ötről háromra csökken a Budapesten állomásoztatott repülőgépek száma is.
„A Hochtief üzemeltetésében lévő repülőtéren megemelték a díjakat, nem voltak hajlandóak jól működő létesítményeket biztosítani és képtelenek voltak versenyképes költségalapot ajánlani a Ryanair által ajánlott jövőbeni növekedéshez” – szól az indoklás. A Ryanair budapesti forgalma évente 800 ezer utassal csökkenhet (2 millióról 1,2 millió utasra), ez Michael O''Leary szerint közel 800 reptéri munkahelyet veszélyeztet.
A folyamat fő áldozatai a legkisebb, tehát a 20-59 fős személyszállítógépek lesznek. Míg ma ezek teszik ki a világ körülbelül 11 200 légi járműből álló kereskedelmi repülőparkjának közel harmadát, 2031-re a részesedésük jóval 10 százalék alá szorul, sőt, ha a globális repülőgép ülések számát vesszük, akkor 2 százalékra. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.