Piaci előrejelzések szerint 2035-ben importból származik az európai gázigény 85 százaléka, részben a kereslet növekedése, részben a belső termelés csökkenése miatt. „E behozatali szükséglet kielégítésére szükség lesz minden meglévő, és tervezés alatt álló kapacitásra is. Az újak gázszállítási lehetőségek közé tartozik a Gazprom által nemrég átadott Északi Áramlat, és még megépítendő Déli Áramlat is. Utóbbi is a biztonságos európai gázellátási lánc eleme lesz” – közölte Szergej Kuprijanov, a Gazprom kommunikációs vezetője a társaság moszkvai tájékoztatóján.
A Déli Áramlat projekt vezetője, Leonyid Csugunov elmondta, hogy a végső beruházási döntést az összes érintett ország és vállalat együtt hozza majd meg. (Az eddig ismert terv szerint ennek november 15-e a határideje.)
A cső két nagy szakaszból áll majd, egy tengeriből és egy szárazföldiből. A Fekete-tenger alatti rész éves kapacitása 63 milliárd köbméter lesz, a hossza pedig 925 kilométer. Török felségvizeken fog haladni, már tart a kivitelező kiválasztása. A beruházást a South Stream AG ellenőrzi, amely a Gazprom, az ENI, az EdF és a Wintershall tulajdonában van.
Az 1455 kilométeres szárazföldi nyomvonal Bulgárián, Szerbián, Magyarországon és Szlovénián át ér el Olaszországig, nyolc kompresszorállomás segíti majd a gáz továbbítását, ebből egy Magyarországon. Az építkezés a teljes szakaszon 8500, az üzemeltetés 770 embernek ad majd munkát. Ezeket a szakaszokat olyan vegyes vállalatok fogják ellenőrizni, amelyekben a Gazprom mellett egy helyi társaság (Magyarországon az MVM) tulajdonos.
A csőnek leágazása lesz Horvátország és Macedónia felé, és a Szerbiából Görögországba tartó, másik Déli Áramlat vezetékről is később lesz döntés.
A Déli Áramlaton 2016-ban indul meg a szállítás, de egyes részeinek építése még 2018-ig eltart. Teljes kapacitással 2019-től továbbítható rajta a gáz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.