BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az ázsiai importtól retteg az autóipar

Az Európai Autógyártó Szövetség (ACEA) ellenzi, hogy az Európai Bizottság szabad kereskedelmi tárgyalásokat kezdjen Japánnal, mert az káros lenne az unió járműiparára

Független tanulmányok szerint az iparágat egyirányú utcába vezetné a megállapodás, ami csak a japánoknak kedvezne – jelentette ki Ivan Hodac, az ACEA főtitkára, hozzáfűzve: a szabad kereskedelem egyenlőtlen hatását már tapasztalhattuk a Dél-Koreával tavaly életbe lépett hasonló megállapodással kapcsolatban. A Japán és az EU közti szabad kereskedelmi megállapodás következtében az unió lebontaná a jelenlegi 10 százalékos vámtarifát, amely révén a japán gyártók évente 1,2 milliárd dollárt, autónként pedig 1500 dollárt takaríthatnak meg – állítja az ACEA-főtitkár, aki szerint emiatt nagyobb számban érkezhetnek a japán kocsik Európába. Így az EU autógyártása jelentősen csökkenhet, ami állások megszűnését eredményezi.

Iparági vezetők azt róják föl az EB-nek, hogy aláásta a piacukat azzal, hogy szabad kereskedelmi megállapodást kötött Dél-Koreával, s így a Hyundai-Kia csoport jelentős piaci részesedést szerezhetett az unióban. Most pedig Japán következik Dél-Korea után. Mindkét országban nagyon kevés európai autót vesznek.

A Deloitte hatásvizsgálata szerint a szabad kereskedelmi megállapodás révén az EU gyártóinak Japánba irányuló exportja csupán 7800 darabbal növekedne 2020-ig, ami nem ellensúlyozná a közvetlenül Japánból származó gyártmányok akár 440 ezer darabot is meghaladó növekedését. A tanácsadó cég prognózisa szerint az EU-ban működő autógyárak termelése ugyanilyen mértékben csökken, ami 35 000-70 000 állás megszűnését eredményezi.

A szakmai szövetség szerint a szektor jövőjének biztosítása érdekében össze kell hangolni a kereskedelmi és az iparpolitikai szempontokat. Különösen azt követően, hogy az Európai Bizottság az iparpolitikáról nemrég kiadott közleménye a termelést az európai fellendülés gerinceként határozza meg. Ezenkívül az ugyancsak friss CARS 2020 cselekvési terv kimondja, hogy az új kereskedelmi tárgyalásokról szóló döntéseknél figyelembe kell venni azok hatását a versenyképességre.

Elemzők ugyanakkor megvilágítják az érem másik oldalát is. Miután a pénzügyi válság kitörése miatt az európai autópiac a mélybe zuhant, a kormányok körülbelül 30 milliárd eurót öntöttek a roncsautóprogramokba, vagyis ennyi költségvetési pénzzel támogatták az autócserét az iparág felszínen tartásáért. Azonban – figyelmeztetnek az elemzők – az EU-országok még nem hajtották végre azokat az alapvető és fájdalmas iparági átalakításokat, amelyeken az észak-amerikai gyártók már átestek, és talpra is álltak.

Nem kell az európai kocsi

A külföldön készült japán modellekkel együtt tavaly 261 ezerre nőtt az importautók eladása a szigetországban. Ebből 50 269 volt a Nissan, 15 377 a Toyota és 3100 a Suzuki modellje. Az európai személygépkocsik minden további teszt vagy módosítás nélkül forgalmazhatók Japánban, ám Tokió a hazai gyártású, legfeljebb 660 köbcentis mini autók vásárlóit komoly adókedvezményekkel támogatja. Mivel Európában nem készülnek ilyen, az úgynevezett Kei kategóriába tartozó modellek, a japán piac 35 százalékáról automatikusan kiszorulnak az uniós gyártók.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.