A bővülés lassulása mellett az elemzés másik igen fontos tanulsága, hogy a piacon egyre erősebb a koncentráció. Tavaly az utolsó három hónapban a két legnagyobb szereplő, a dél-koreai Samsung és az amerikai Apple már a teljes értékesítés majd 51 százalékát ellenőrizte, miközben egy évvel korábban összesített részesedésük még csak 45 százalék volt, 2010 hasonló időszakában pedig alig haladta meg a 25-öt.
Más kérdés, hogy két esztendővel ezelőtt még ebben a szegmensben is a finn Nokia volt a piacvezető, s az Apple épphogy megelőzte a harmadik helyen álló, BlackBerry márkájáról ismert, kanadai Research In Motion-t (RIM). Az erőviszonyok átalakulását jól mutatja, hogy a korábbi két élenjáró vállalat (amelyek az okostelefonpiac kialakulását követően hasonló dominanciával bírtak, mint most a Samsung és az Apple, s volt olyan negyedév, amikor a teljes értékesítés majd 60 százalékát ellenőrizték) tavaly az év egészében már együttesen csak 9,5 százalékos részt hasítottak ki a piacból. Talán ennél is látványosabb, hogy bár a teljes esztendőt figyelembe véve, az eladási adatok alapján a Nokia 2012-ben még mindig a harmadik, a RIM pedig az ötödik helyen állt az okostelefon-gyártók rangsorában, a legutóbbi két negyedévben a finn és a kanadai vállalt már nem fért be a Top5-be, mivel a Huawei, a Sony és a ZTE is megelőzte őket.
Bár a Nokia és a RIM példája mutatja, hogy két év alatt hatalmasat fordulhat egy piac, a Samsung és az Apple helyzete – épp a növekedés lassulása miatt - most sokkal biztosabb, mint konkurenseiké volt 2010 végén. Egy minden negyedévben duplázódó piacon ugyanis jóval könnyebb teret nyerni, vagy éppen veszíteni, mint egy „mindössze” 30–35 százalékkal növekvő szegmensben, márpedig biztosra vehető, hogy az értékesítés bővülése a következő negyedévekben ennél nem lesz magasabb.
Ennek fényében nem meglepő, hogy a kihívó helyzetbe visszacsúszó, vagy éppen fellépő vállalatokban egyre erősebb az elhatározás, hogy közös erővel vegyék fel a harcot a két naggyal szemben. Az okostelefon-szegmensben a stratégiai együttműködéseknek a kezdetektől fogva komoly jelentősége van, szakértők szerint azonban biztosra vehető, hogy a háttérbe szoruló vállalatok a jövőben igyekeznek szorosabbra fűzni majd ezeket a kapcsolatokat.
Erre utalhat többek között az is, hogy a Nokia a napokban hivatalosan is bejelentette: szakít saját fejlesztésű Symbian operációs rendszerével, s a jövőben kizárólag a Windows platformot használó okostelefonok fejlesztésére koncentrál majd. Bár a bejelentés valójában csak jelzésértékű, hiszen a finn vállalat tavaly február óta nem dobott piacra Symbian szoftverrel ellátott smartphone-t, jól jelzi, hogy a társaság egyértelműen a Microsofttal képzeli el a jövőt. Érdekes kérdés ugyanakkor, hogy a két cég együttműködése milyen formában valósul majd meg, ágazati szakértők ugyanis régóta pedzegetik, hogy az amerikai szoftvercég akár meg is vásárolhatná partnerét.
Miközben a Microsoft és a Nokia esetében egyelőre csak pletyka szinten merült fel a felvásárlás, vagy összeolvadás lehetősége, addig a finn vállalatnál is nagyobb gondokkal küzdő RIM a múlt héten konkrét ajánlatot is kapott. A kanadai társaságot egy ideje már szintén akvizíciós célpontként emlegetik ágazati körökben, így annyira talán nem nagy meglepetés, hogy a vállalatért bejelentkezett a Lenovo. A kínai társaság pénzügyi igazgatója, Wong Wai Ming a davosi Világgazdasági Fórumon jelezte egy interjúban, hogy az okostelefon-szegmensben is folyamatosan vizsgálják a felvásárlási lehetőségeket, s a potenciális célpontok között szerepel a RIM is.
Bár az akvizíciót, illetve a pénzügyi vezető által szintén megemlített folyamatban lévő tárgyalásokat a vállalatnál utólag cáfolták, a Lenovo expanziós stratégiáját, illetve okostelefon-piaci terveit ismerve a tranzakció nem lenne komoly meglepetés. A vállalat 2005-ben a személyi számítógépek piacán is úgy erősítette meg pozícióit, hogy megvásárolta az IBM PC divízióját, a smartphone szegmenssel kapcsolatos nagyratörő terveket pedig időről időre megerősíti a vállalat vezetése. A Lenovo egyébként Kínában szűk másfél éve értékesít smartphone-okat, s hazájában, már ezen a területen is sikerült a második helyre előrelépnie a cégnek. Ezen felbuzdulva ráadásul a vállalat tavaly Pakisztánban, Indiában és Oroszországban is megkezdte az ilyen készülékek forgalmazását.
A szintén amerikai Exxon Mobil olajipari társaság piaci kapitalizációja ugyanakkor ennél bő 5 milliárd dollárral magasabb.
Az Apple majd egy évig volt a legértékesebb vállalat a világon, tavaly szeptemberben kapitalizációja a 660 milliárd dollárt is meghaladta, ekkor mintegy 250 milliárd dollár volt az almás cég előnye az akkor is második Exxonhoz képest. A harmadik helyen egyébként a PetroChina áll 254 milliárd dollárral.
A szintén amerikai Exxon Mobil olajipari társaság piaci kapitalizációja ugyanakkor ennél bő 5 milliárd dollárral magasabb.
Az Apple majd egy évig volt a legértékesebb vállalat a világon, tavaly szeptemberben kapitalizációja a 660 milliárd dollárt is meghaladta, ekkor mintegy 250 milliárd dollár volt az almás cég előnye az akkor is második Exxonhoz képest. A harmadik helyen egyébként a PetroChina áll 254 milliárd dollárral. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.