Kevés szektor van Magyarországon, ahol olyan látványos fejlődés ment végbe az évezredforduló óta, mint a hulladékgazdálkodás. Az egy évtizede szinte még általános „városszéli szemétbányákat” kivétel nélkül bezárták, miközben országszerte fejlett hulladékkezelő infrastruktúra épült ki részben európai uniós és állami forrásokból, részben a magánszféra beruházásainak köszönhetően, noha több szempontból így is jókora a lemaradásunk a nyugat-európai országok színvonalához képest.
Ennek ellenére a kormányzati átalakítási láz ezt a szektort sem hagyta érintetlenül, sőt a tavaly november végén – Áder János államfő vétója miatt véglegesen csak második nekifutásra – elfogadott új hulladéktörvény durván beavatkozott a piaci viszonyokba a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás területén. A törvény legvitatottabb intézkedése az úgynevezett 51-49-es szabály, amelynek értelmében ez év közepétől csak legalább 51 százalékos többségi állami, vagy önkormányzati tulajdonban lévő cégek szerződhetnek a hulladékgazdálkodási közszolgáltatói feladatok ellátására. Csakhogy a magyarországi települések több mint 50 százalékában többségi magántulajdonban lévő cégek gyűjtik be a lakosság hulladékát, amelyek között német és osztrák hulladékkezelő társaságok érdekeltségébe tartozó, számos hazai nagyvárost (például Debrecent, Miskolcot, Tatabányát) kiszolgáló nagyvállalatok vagy cégcsoportok (AVE, .A.S.A., Saubermacher, Remondis csoport) ugyanúgy megtalálhatók, mint a néhány kistelepülést kiszolgáló hazai érdekeltségű kisvállalkozások. Az érintett cégek alapvetően két lehetőség közül választhatnak: vagy engednek és közvetlenül átadják a társaságok többségi tulajdonát az önkormányzatoknak; vagy elfogadják, hogy az önkormányzatok saját vállalkozásokat alapítanak a közszolgáltatás ellátására, s azok alvállalkozóiként segítenek abban, hogy a kísérlet sikerüljön. A háttéralkuk javában folynak, ám az első lehetőség esélyét csökkenti, hogy kevés önkormányzat rendelkezik kellő anyagi tartalékkal ahhoz, hogy a helyi hulladékgazdálkodási közszolgáltatóban többségi tulajdonrészt vásároljon, bár a Saubermacher Nagykanizsáról történt kivonulása pont erre szolgáltat ellenpéldát. A második opciónál pedig az vet fel kérdéseket, hogy a pozíciójukból kiszoruló magánvállalkozások hajlandók lesznek-e gépparkjukat, infrastruktúrájukat, s esetleg tudásukat a frissen megalakuló önkormányzati társaságok rendelkezésére bocsátani. Az pedig az egész átrendezés értelmét kérdőjelezi meg, hogy miközben az egyszeri kukaürítés átlagosan 400 forintba kerül Magyarországon, sok esetben ennél éppen a – sokszor új technológiákat meghonosító – többségi magántulajdonban lévő szolgáltatók alkalmaznak alacsonyabb díjakat.
Persze a helyzet még képlékeny, hiszen a német és osztrák magántulajdonú cégek képviselői, valamint a Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Szolgáltatók Európai Szövetségének (FEAD) képviselői együtt léptek fel az Európai Bizottság több főigazgatóságánál is a hulladéktörvény versenykorlátozó voltára hivatkozva, így Magyarország jó eséllyel néz szembe egy újabb uniós kötelezettségszegési eljárással. Nem felhőtlen viszont a többségi önkormányzati tulajdonú társaságok öröme sem, amelyek kedvét a lerakási járulék bevezetése rontja el. Az idei évtől a lerakókban elhelyezett települési szilárd hulladék után a szolgáltatóknak tonnánként 3 ezer forint „adót” kell fizetni, amellyel a jogalkotó a szelektív hulladékgyűjtés és a hasznosítás erősítésére próbálja ösztönözni az érintetteket. Csakhogy a környezetvédelmi szempontból valóban komoly előrelépést jelentő – a hasznosítók által régóta szorgalmazott – intézkedés rövid távon közel 10 milliárd forintos terhet rak a közszolgáltatók vállára, hiszen az évente képződő 4-4,5 millió tonna települési szilárd hulladék mintegy 75 százalékát pillanatnyilag még lerakóban helyezik el Magyarországon. (A kormány a többi hulladékfajtát is figyelembe véve összesen 21milliárd forint költségvetési bevételre számít a hulladéklerakási járulékból 2013-ban.) A fő gond, hogy nem tudják ezt a szolgáltatók díjemeléssel sem kompenzálni, hiszen az idén legfeljebb 4,2 százalékkal emelhették díjaikat. Így, ha a lerakási járulék bevezetését, valamint a – 2014-től központi díjmegállapító hatóság szerepébe kerülő – Magyar Energia Hivatalnak szintén az idei évtől fizetendő új felügyeleti díjat, továbbá az inflációt összeadjuk, összesen mintegy 20 százalékos költségnövekedést kapunk. Tehát a kommunális közszolgáltatás területén a maximális, 4,2 százalékos díjemelést figyelembe véve is a jövedelmezőség 15 százalékos csökkenését hozza az idei év. Ez számos társaság gazdálkodását fogja masszív veszteségbe fordítani, amely szakértők szerint óhatatlanul együtt fog járni a tervezett beruházások elhalasztásával, valamint az alkalmazottak számának csökkentésével.
Ugyanakkor látni kell, hogy a kommunális közszolgáltatás területén végbe menő változások jól illeszkednek az egész hulladékgazdálkodás átalakítását és az állam szerepének megerősítését célzó kormányzati törekvések közé. Az első a sorban a környezetvédelmi termékdíjas szabályozás átalakítása, s a termékdíjas termékekből képződött hulladékok kezelése koordinálásának állami hatáskörbe vonása volt. Ezt követően került sorra a közszolgáltatás területe, ahol a változások azzal folytatódnak, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatók 2014-től csak nonprofit formában működhetnek tovább, így az itt végrehajtott beruházások-befektetések a jövőben végképp csak nagyon korlátozottan térülhetnek meg. Emellett készülnek a tervek az építési-bontási hulladékok kereskedelmének állami felügyelet alá vonására, valamint a nem visszaváltható italpalackok kötelező betétdíjassá tételére; s az állami monopólium, vagy legalábbis koncessziós kereskedelem bevezetésének lehetősége folyamatosan ott lebeg a fémhulladék-kezelő vállalatok feje felett is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.