BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Esnek az EU teherautó-eladásai

Decemberben tovább minden korábbinál nagyobb mértékben esett az Európai Unió a haszonjármű-értékesítése. A gyártók aggódnak és élénkítették a lobbitevékenységet Brüsszelben

A buszokkal együtt nem egészen 126 ezer haszonjármű kelt el decemberben, 23 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Amint az iparági szövetség, az ACEA megállapította: 2009 októbere óta nem volt ilyen gyenge a haszonjármű forgalom az unióban. Különösen az riasztotta meg a gyártókat, hogy a hagyományosan legerősebb piacokon is minden korábbinál nagyobb volt a visszaesés a 2011-es év decemberéhez képest. Így Nagy Britanniában 15, Olaszországban 20, Franciaországban 21 százalékkal kelt el kevesebb a bázisnál, a német piac viszont drámainak számító 24 százalékkal szűkült. Azon azonban senki sem lepődött meg igazán, hogy a spanyol vállalkozók 34 százalékkal kevesebb haszonjárművet vettek az év utolsó hónapjában.

Öröm az ürömben, hogy amíg az egész évben 1,4 százalékkal 32 ezer fölé emelkedett a buszok értékesítés, addig a decemberi 3262 darabos adat már 12 százalékos emelkedést mutat.

Az azonban az idei évre nézve aggasztó jel a teherkocsi gyártók számára, hogy a buszpiac élénkülése ellenére az éves haszonjármű összesítés 12,4 százalékkal 1,695 millió darabra esett, vagyis közel 250 ezerrel kevesebb áruszállító járművet vett fel az unió piaca.

Nem is csoda, hogy a szakmai szövetség a tendenciákat látva már decemberben erősítette lobbitevékenyégét és figyelmeztette Brüsszelt, hogy kockázatos az egyik szállítási módot előnyben részesíteni a másik rovására. Harrie Schippers, az ACEA haszonjármű tanácsának vezetője ugyan leszögezte: a szállítmányozás iránt megnövekedett igény, valamint a környezetvédelem fontossága együttesen komoly kihívást jelent a logisztikai ágazat számára. De azonnal rámutatott, hogy a különböző árutípusok szállítására különböző szállítmányozási módok felelnek meg. A szakember szerint a szállítási ágakat nem versenytársakként kellene szembeállítani egymással, ahogyan azt az uniós politika teszi, amikor szállítási ágazatokra szab meg célszámokat. Schippers megfogalmazása szerint sürgető feladat a teherszállítási ágazat módszereinek optimalizása a következő évtizedre. Az ACEA közleménye szerint az Európai Bizottság Fehér Könyvében megfogalmazott célt – hogy 300 kilométernél nagyobb távolságokra vasúton kell szállítani a teherszállítmányokat – semmilyen tudományos kutatás nem támasztja alá. A vasút pedig a közvélekedéssel ellentétben nem feltétlenül jelent zöld alternatívát, ezt pedig az ACEA által készített tanulmány is megerősíti – szögezte le Schippers, felszólítva az uniós döntéshozókat arra, hogy állítsák helyre az egyensúlyt a szállítási módok között.

Stabil forgalmat várnak

A magyar teherautó piac a 2009/2010-es „mélykrízis” után stabilizálódni látszik az évi 4100-4300 darabos szinten, de ez még mindig csak a válság előtti forgalom 70 százaléka. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete idén a tavalyival azonos forgalmat vár. Az előzetes adatok szerint a haszonjármű piacon tavaly éppúgy 80 milliárd forint körül volt a hitelkihelyezés, mint egy évvel korábban. A finanszírozás elsősorban pénzügyi lízingben történt – tájékoztatta lapunkat Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.