Öröm az ürömben, hogy amíg az egész évben 1,4 százalékkal 32 ezer fölé emelkedett a buszok értékesítés, addig a decemberi 3262 darabos adat már 12 százalékos emelkedést mutat.
Az azonban az idei évre nézve aggasztó jel a teherkocsi gyártók számára, hogy a buszpiac élénkülése ellenére az éves haszonjármű összesítés 12,4 százalékkal 1,695 millió darabra esett, vagyis közel 250 ezerrel kevesebb áruszállító járművet vett fel az unió piaca.
Nem is csoda, hogy a szakmai szövetség a tendenciákat látva már decemberben erősítette lobbitevékenyégét és figyelmeztette Brüsszelt, hogy kockázatos az egyik szállítási módot előnyben részesíteni a másik rovására. Harrie Schippers, az ACEA haszonjármű tanácsának vezetője ugyan leszögezte: a szállítmányozás iránt megnövekedett igény, valamint a környezetvédelem fontossága együttesen komoly kihívást jelent a logisztikai ágazat számára. De azonnal rámutatott, hogy a különböző árutípusok szállítására különböző szállítmányozási módok felelnek meg. A szakember szerint a szállítási ágakat nem versenytársakként kellene szembeállítani egymással, ahogyan azt az uniós politika teszi, amikor szállítási ágazatokra szab meg célszámokat. Schippers megfogalmazása szerint sürgető feladat a teherszállítási ágazat módszereinek optimalizása a következő évtizedre. Az ACEA közleménye szerint az Európai Bizottság Fehér Könyvében megfogalmazott célt – hogy 300 kilométernél nagyobb távolságokra vasúton kell szállítani a teherszállítmányokat – semmilyen tudományos kutatás nem támasztja alá. A vasút pedig a közvélekedéssel ellentétben nem feltétlenül jelent zöld alternatívát, ezt pedig az ACEA által készített tanulmány is megerősíti – szögezte le Schippers, felszólítva az uniós döntéshozókat arra, hogy állítsák helyre az egyensúlyt a szállítási módok között.
Stabil forgalmat várnak
A magyar teherautó piac a 2009/2010-es „mélykrízis” után stabilizálódni látszik az évi 4100-4300 darabos szinten, de ez még mindig csak a válság előtti forgalom 70 százaléka. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete idén a tavalyival azonos forgalmat vár. Az előzetes adatok szerint a haszonjármű piacon tavaly éppúgy 80 milliárd forint körül volt a hitelkihelyezés, mint egy évvel korábban. A finanszírozás elsősorban pénzügyi lízingben történt – tájékoztatta lapunkat Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.