A jelenlegi árak és hozamszintek kifejezetten kedvező beszállási lehetőséget teremtenek a befektetőknek a budapesti kereskedelmi ingatlanok piacán – állítja az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. és a Jones Lang LaSalle ingatlan-tanácsadó közös piaci helyzetelemzésében.
„A budapesti ingatlanok nem csak a nyugat-európai fővárosokhoz, de még a régió nagyvárosaihoz képest is igen olcsónak számítanak. A belső kerületekben fekvő magas minőségű irodaházak árainak viszonylagos kedvező volta, illetve az általuk elérhető – a Prágához és Varsóhoz képest legalább 1 százalékponttal magasabb – évi 7,5 százalékos hozam teszi Európában kifejezetten versenyképessé Budapest ingatlanpiacát. Ezen kívül a logisztikai ingatlanoknál elérhető 9,25, valamint a kiskereskedelmi ingatlanok 7,25 százalékos hozamszintje szintén figyelemre méltó lehetőséget teremt” – foglalja össze a kialakult helyzetet Tóth Balázs, az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója.
A befektetők szempontjából pozitív változás tapasztalható a másodlagos lokációjú, alacsonyabb minőségű (például „B” kategóriás) ingatlanok esetében is. „Bár a tényleges tranzakciók száma ezeknek az ingatlanoknak az esetében – egyelőre – rendkívül alacsony, a befektetők, illetve a bankok visszajelzései alapján azonban egyértelműen látszik, hogy a hozamok emelkedésnek indultak” – teszi hozzá a szakember.
A tavalyi év ugyan nem bővelkedett befektetési tranzakciókban – nagyjából a 2002-es szinten teljesítve 150 millió euró alatt zárt a piac –, ám a kedvező árazási szintek és az utolsó negyedév viszonylagos aktivitása derűsebb jövőképet vetít előre az iparág számára, amely a jelenlegi körülményeket figyelembe véve mindenképp a befektetők visszatérésére számíthat.
Az utóbbi időszak tapasztalatai alapján a budapesti ingatlanpiacon jellemzően a belföldi, főként 10 millió euró érték alatti ingatlanokat kereső vevők dominálnak, de a kínálkozó lehetőséget felismerő külföldiek is ismét egyre nyitottabb szemmel vizsgálják Budapestet. „A külföldiek esetében olyan befektetők lehetnek sikeresek, akik jellemzően hosszabb időtávban gondolkodnak, a magyar főváros ugyanis legkorábban 5 év múlva produkálhat újra kiugró tranzakciós számokat” – mondja Tóth Balázs.
Hasonlóan látja a kilátásokat Furulyás Ferenc, a Jones Lang LaSalle ingatlan-tanácsadó ügyvezető igazgatója. „Magyarország most sajnos nincs kifejezetten a befektetők fókuszában, visszatérésükhöz több tényező megváltozása is elengedhetetlen. A hazai gazdasági környezet pozitív irányú változása mellett mindenekelőtt a stabilitást kell hosszabb távon megteremteni, amennyiben ezek teljesülnek, akkor Magyarország ismét vonzóvá válik a korábban mindennapi vendégnek számító befektetőknek” – emeli ki Furulyás Ferenc.
Ami az érdeklődők látókörébe került konkrét ingatlantípusokat illeti, Tóth Balázs szerint a különleges szállodai ingatlanok, valamint a modern irodaházak a legkeresettebbek. Erre utal az is, hogy tavaly az egyik legnagyobb tranzakció az ötcsillagos Hotel Le Meridien eladása volt, amelyet a dubaji Al Habtoor Group vásárolt meg nagyjából 55 millió euróért. „Az üzletkötés fontos bizalmi döntés volt, így az arab befektetői csoportot minden bizonnyal többen követik majd a térségből” – véli Tóth Balázs.
Az év során közel 40 millió euró értékben cserélt gazdát több kiskereskedelmi egység, többek között két Family Center, valamint Spar, Match és Profi üzletek. Az irodapiacon a görög illetőségű Bluehouse csoport volt aktív, ők egy több mint 17 ezer négyzetméteres irodaházat vettek meg a Duna-parton, de kiskereskedelmi fronton is feltűntek egy élelmiszer diszkontlánc magyar ingatlanjainak megvásárlásával.
„A fejlesztések terén sincs hatalmas aktivitás, de azt a tényt, hogy a Váci utat újra felfedezték, és nagyjából 60 ezer négyzetméternyi magas minőségű irodai beruházás zajlik a környéken, mindenképpen fontos üzenetnek tekinthetjük, ráadásul ez biztosan sikerrel kelti fel a befektetők figyelmét is” – teszi hozzá Furulyás Ferenc.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.