A friss áruk közül kenyeret vagy péksüteményt vásárolnak a magyar fogyasztók leggyakrabban; a megkérdezettek 68 százaléka hetenként legalább négyszer vagy többször. További 28 százaléka pedig hetenként egyszer-háromszor.
Tejet vagy tejterméket legalább négyszer vagy többször a válaszadók 45, egyszer-háromszor pedig 44 százaléka.
Zöldséget vagy gyümölcsöt a magyarok 27 százaléka vesz minden héten legalább négyszer vagy többször, míg 56 százalék egyszer-háromszor.
Csemegeárunál, amibe beletartozik a húskészítmény és a sajt is, 25, illetve 61 százalék a válaszadók aránya.
Húsnál és baromfinál hazánkban tíz megkérdezettből egy ember tartozik a heti legalább négyszer vagy többször vásárlók közé. Hatan egyszer-háromszor hetenként keresnek fel hentest, szuper- vagy hipermarketet, kis boltot, piacot, hagyományos élelmiszerüzletet, esetleg diszkontot.
Halnál vagy tenger gyümölcseinél a leggyakrabban vásárlók aránya 2 százalék, és csak 10 százalék vásárol hetenként legfeljebb kétszer-háromszor.
„Amikor a magyar fogyasztók eldöntik, hogy hol vásárolják meg a számukra szükséges élelmiszereket, a boltválasztás öt legfontosabb szempontja között szerepel, hogy a választékben magas minőségű friss termékek legyenek” – mondja Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója egy másik vásárlási szokásokkal kapcsolatos felmérésük alapján. „Azokat az üzleteket, ahol a hús, tejtermék, zöldség, gyümölcs és a többi friss áru minősége kielégíti igényeiket, gyakran keresik fel a fogyasztók, akik aztán általában más csomagolt élelmiszerek mellett sok esetben háztartási vegyiárut vagy kozmetikumot is vásárolnak.”
Az Európában vizsgált huszonkilenc ország fogyasztói átlagosan szintén kenyeret vagy péksüteményt vesznek legtöbbször. Hetenként legalább négyszer vagy gyakrabban 45, egyszer-háromszor 44 százalék. A magyarokéhoz képest kevésbé gyakran, ahogyan húsnál és baromfinál is. Utóbbi két friss terméknél az európai átlag 13, illetve 64 százalék.
A magyarokhoz képest az európai fogyasztók átlagosan ritkábban vesznek tejet és tejterméket, valamint csemegeárut is. Viszont hozzánk képest sokkal gyakrabban szereznek be halat vagy tenger gyümölcseit, és valamivel többször zöldséget-gyümölcsöt.
Legkoncentráltabb Magyarországon a hús és baromfi értékesítése. A piackutatók ugyanis összesen tizenhét beszerzési helyre kérdeztek rá. Közülük a megkérdezettek 30 százaléka szaküzletet, 23 szupermarketet, 21 pedig hipermarketet nevezett meg vásárlása leggyakoribb helyszíneként.
Leginkább zöldség-gyümölcsnél oszlik meg a kereslet. Ugyanis a vásárlás leggyakoribb helyszíneként a magyar válaszadók legnagyobb arányban nevezték meg a szaküzletet (26 százalék), majd a piacot (21), hipermarketet (15) és szupermarketet (14).
„Leggyakrabban szaküzletben vesz a magyar fogyasztók legnagyobb része húst, baromfit, kenyeret és péksüteményt, valamint zöldséget és gyümölcsöt. Ez is jelzi, hogy még mindig eléggé elaprózott hazánkban az élelmiszer-kiskereskedelem hálózata” – állapítja meg Melisek Eszter. „A vizsgált európai országok nagy részében koncentráltabb az élelmiszer-kiskereskedelem. Bizonyítja ezt, hogy a friss áruk legggyakoribb beszerzési helye mindegyik kategóriában a szupermarket, átlag 34 és 51 százalék közötti említéssel, az egyes országokban.”
Azt, hogy hol vásároljon friss élelmiszert, tizenkilenc lehetséges szempont közül a magyarok legnagyobb része két aspektusból dönti el. Elsősorban az áru kedvező ár/érték aránya alapján húsnál vagy baromfinál, halnál, tejnél és tejterméknél, valamint csemegeárunál. Másik lényeges tényező, hogy állandóan lehessen friss árut kapni. Ezt legtöbben zöldségnél és gyümölcsnél, kenyérnél és péksüteménynél tartják fontosnak, amikor boltot választanak.
Melisek Eszter rámutat, hogy Magyarországon zöldségnél-gyümölcsnél a boltválasztás harmadik leggyakrabban említett szempontja a helyi vagy hazai áru kínálata. „Az európai átlaghoz viszonyítva a magyar fogyasztók mindegyik kategóriánál legalább ugyanakkora vagy nagyobb arányban említették a boltválasztás kritériumai között a helyi vagy hazai áru kínálatát.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.