BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Taroltak itthon a táblagépek

Közel háromszorosára nőtt tavaly 2011-hez képest a táblagépek forgalma Magyarországon, a GfK közlése szerint 210 ezer ilyen készülék kelt el. A jelentős felfutás nagymértékben a drasztikus árzuhanásnak volt köszönhető

Áttörést hozott a múlt év a hazai táblagéppiacon. A GfK Hungária adatai szerint 2012-ben több mint 210 ezer ilyen készüléket adtak el Magyarországon, ez 180 százalékos bővülést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A múlt év első felében még csak visszafogott érdeklődést kiváltó eszközök 2012 második felében már taroltak: erejüket jól mutatja, hogy az év utolsó negyedévében már többet adtak el táblagépből, mint notebookból. A megugró értékesítésben jelentős szerepet játszott, hogy tavaly hónapról-hónapra jelentősen csökkent a tabletek ára, így míg az év elején 140 ezer forint volt az átlagár, addig decemberre ez az érték 55 ezer forintra csökkent. Ez egyben azt is eredményezte, hogy a bevétel jóval kisebb mértékben bővült, mint az eladott darabszám, igaz még így is 80 százalékkal volt magasabb a tavaly eladott táblagépek összértéke, mint 2011-ben.

Az átlagárak drasztikus csökkenését az okozta, hogy míg a 2012. év elején a piacot két nagy szereplő, az Apple és a Samsung prémiumtermékei uralták, addig az év második felében rengeteg új márka jelent meg, amelyek többsége éppen a legalsó árkategóriát célozta meg. A magyar táblagép piac olyannyira vonzónak bizonyult, hogy 2012 decemberében már több mint 40 gyártó képviseltette magát. A legnépszerűbb készülékek az alacsonyabb árkategóriákban találhatók: a 60 ezer forintig terjedő árszegmens a teljes piac több mint 70 százalékát jelentette 2012 decemberében az eladott darabszámot vizsgálva.

Háromszor annyi táblagépet adtak el tavaly karácsonykor az Extreme Digital Zrt. webáruházában és offline értékesítési pontjain, mint 2011. hasonló időszakában – mondta el érdeklődésünkre a társaság ügyvezető igazgatója Várkonyi Balázs. A tabletek iránti kereslet nem csökkent 2013 elején sem sőt, januárban és februárban 2,5-szeres volt a forgalmuk a cégnél az egy évvel korábbihoz képest, márciusban pedig az eddig adatok alapján duplázhatnak ezek a készülékek.

Várkonyi Balázs is meredek árzuhanásról számolt be a táblagépeknél tavaly, így az azokból származó forgalom korántsem nőtt olyan mértékben, mint az eladott darabszám. Az Extreme Digital ügyvezetője szerint a piacot 2012-ben elárasztó olcsóbb, ismeretlen márkák térhódítása kezd lassulni, és a legnagyobb piaci szereplők – Apple, Samsung – mellett egyre erőteljesebben jelennek meg ezen a területen is a nagy PC-gyártók.

Információink szerint az Apple-táblagépekből a ténylegesen eladottnál többre is lett volna kereslet, azonban a cég szállítási nehézségekkel küzd: nem képesek annyit gyártani iPad-ből, mint amennyire szükség lenne. A cég termékeire egyébként a nagyfokú szezonalitás a jellemző, amikor egy-egy új változat érkezik, mint tavaly tavasszal is történt, többszörösére ugrik a forgalmuk. Az szinte biztos, hogy az idén is előrukkol valamilyen újdonsággal ebben a szegmensben is az Apple, azt azonban egyelőre nem lehet tudni, hogy mikor érkezik az új készülék.

Dinamikus növekedés jön az idén is

Az idén várhatóan már kisebb mértékben nő majd a táblagépek forgalma, mint a múlt évben, ám másfélszeres bővülés benne van a piacban – mondta el Bécs Lajos, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati vezetője. A szakember szerint az alsóbb árszegmens 2013-ban is meghatározó lesz, a néhány tízezer forintos tableteknél még vannak tartalékok a piacban.

Az üzleti felhasználói körben hasonló folyamat megy végbe, mint a lakossági szegmensben, gyorsan nő a tabletek penetrációja. Az elsődleges szempont ebben a körben nem az ár, hanem az ár-teljesítmény-kihasználhatóság kombinációja.

Az üzleti felhasználói körben hasonló folyamat megy végbe, mint a lakossági szegmensben, gyorsan nő a tabletek penetrációja. Az elsődleges szempont ebben a körben nem az ár, hanem az ár-teljesítmény-kihasználhatóság kombinációja.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.