- Önöket is meglepte, hogy az állam tulajdonosként belép a patikapiacra.
- Igen. Sőt a patikaalappal kapcsolatban a javaslat parlamenti benyújtása előtti napokban is úgy nyilatkoztunk, hogy ezzel nem kell számolni. Múlt pénteken hívott egyeztetésre Lázár János, amikor már a parlament honlapján olvasható volt az eredeti javaslat. Akkor viszont elmondhattam, milyen garanciális elemeket tartunk fontosnak beépíteni a jogszabályba a gyógyszerészek szakmai függetlenségének és az állami tulajdonlás átmeneti voltának biztosítása érdekében.
- Ezek mindegyike bekerült az elfogadott törvénymódosításba?
- A jó részük igen és ígéretet kaptam arra, hogy a végrehajtási kormányrendeletbe a hiányzó elemek is bekerülnek. Így például az, hogy az a szerv, amelyet a kormány az állam tulajdonosi jogainak gyakorlására kijelöl, csak pénzügyi befektetőként szerepel, és a gyógyszerész szakmai önállósága nem csorbul. Úgyszintén megállapodtunk, hogy az állam tulajdonosi szerepvállalása csak átmeneti lesz.
- Tehát abban bíznak, hogy az állam csak „csendestárs” lesz, nem szól bele a napi működésbe. De hiszen éppen az Önök javaslatára került bele a jogszabályba az a kitétel, hogy a tulajdoni hányadnak és a szavazati jognak együtt kell mozognia az adott gyógyszertárat működtető gazdasági társaságban. Márpedig, ha az állam lesz a tulajdonos, e jog őt is megilleti.
- A gyógyszertárat működtető gazdasági társaságban a szindikálás tilalmát valóban kértük. Azonban a most elfogadott törvénymódosítás értelmében az állam tulajdonrésze a gyógyszerészi tulajdonhányadba számít be, hasonlóképpen ahhoz, ami a patikaalap keretei között az úgynevezett tőkeprogram szabályzatában kidolgoztunk. Ezzel együtt az állam tulajdonosi szerepvállalásával kapcsolatban – a liberális szabadpiacot és az állami gyógyszerészetet egyaránt elutasító kamarai álláspont miatt – vannak aggályaink. Ezért kértük a garanciákat.
- Nem tartja megalapozottnak azokat a felméréseket, amelyek szerint a patikusok nem akarnak tulajdonosok lenni, mindössze 4 százalékuk él majd várhatóan a hitel lehetőségével?
- Annak a felmérésnek, amelyre utal, nemcsak a reprezentativitásával, a fogalomhasználatával és a módszertanával volt gondom, de az sem volt megállapítható, hogy a válaszolók között milyen arányban voltak a gyógyszerészek és a tulajdonosok. Ezzel együtt én is tapasztalom, hogy a gyógyszerészek között nagyon sok a bizonytalanság, és van egyfajta félelem a tulajdonváltással kapcsolatban is. A mostani módosítás és a patikaalap azonban mindenkit meggyőzhet, hogy a döntéshozó ténylegesen fel akarja számolni a zsebszerződéseket és a többségi gyógyszerészi tulajdon mellett is elkötelezett. Az első három helyen gyógyszerészeknek biztosít elővásárlási jogot a patikai üzletrészre, akik ha nem élnek vele, maximum három évre még gondolkodási időhöz is juthatnak.
- Azokat az aggályokat sem osztja, amelyek szerint a patikák jövedelmezősége nem biztosít garanciát arra, hogy ha hitelből veszik meg a tulajdonrészt, azt vissza tudják fizetni?
- Szerintem jóval kisebb a kockázat, mint 2006 és 2010 között volt. 2010-hez képest 2011-ben az ágazat által megtermelt eredmény 7-ről 12 milliárdra nőtt, a veszteséges patikák száma 600-ról 400-ra csökkent, az ágazati árrés-tömeg 93 milliárdról 96,9 milliárdra emelkedett, a negatív saját tőkével működő patikák száma csökkent, és 69-ről 58,5 milliárdra mérséklődött a nagykereskedők felé a patikák adóssága. A 2012-es mérlegadatokat majd csak októberben fogjuk látni, de az már tény, hogy a patikai szállítóállomány, 52 milliárd forintra tovább csökkent. Ma még nem tudom, milyen ütemben javul az ágazat gazdasági helyzete, de a trendforduló 2011-ben megtörtént. Másrészt a hitel a patikai vállalkozások feltőkésítését is segítheti.
- Azt mondja, bizonyosan lesz miből visszafizetnie a hitelt annak, aki csak ebből lesz képes tulajdont vásárolni?
- A kormánnyal közösen kidolgozott konstrukciók igénybe vételének minimális a kockázata, ugyanis a kedvezményes hitelszerződésnek és a tőkealappal való megállapodásnak is előfeltétele a vállalkozás helyzetének felmérése és egy megalapozott üzleti terv elfogadása. Tény viszont, hogy egy saját tőkéjét elveszített, eladósodott, nem rentábilis gyógyszertár forgalomképessége megkérdőjelezhető. Ha elfogadjuk, hogy a szükségletalapú gyógyszerellátási modellben jó eséllyel prognosztizálható a patika eljövendő eredményessége, ki lehet számolni, hogy mekkora lehet egy még kigazdálkodható hitel. Az adott üzletrész értéke pedig nem rugaszkodhat el irreálisan a vállalkozás eredménytermelő képességétől.
- Az állam viszont, mint készpénzes vevő, lenyomhatja a vételárat.
- Ez is megeshet, ha az állam tárgyalási pozícióba kerül a befektetővel.
- Nincs Önben egy cseppnyi kétely az állam szerepvállalásával kapcsolatban?
- Bennem is vannak félelmek, mert emlékszem a múltra és nem látok a jövőbe. Ha viszont az állam rá akarna tenyerelni a gyógyszertári hálózatra, azt sokkal egyszerűbb módszerekkel megtehetné. Az elmúlt három évben a kormány sokat tett a patikusok szakmai és egzisztenciális függetlenségéért, ezért nem kérdőjelezhetem meg sem a jó szándékot, sem pedig a múlt pénteki megállapodás megvalósulását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.