BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felújítás előtt az M3-as metróvonal

Megjelent az M3-as metróvonal rekonstrukciójának tervezésére kiírt pályázat. A beruházás 150-250 milliárd fortintba kerülhet, vagyis ez lehet a 2014-2020 közötti uniós ciklus legnagyobb fővárosi közösségi közlekedési projektje.

a Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pályázatot írt ki az M3-as vonal komplex rekonstrukciójának tervezésére. A vonal felújítása a következő, 2014-2020 közötti uniós ciklus legnagyobb fővárosi közösségi közlekedési projektje lehet.
 
A felújításának és meghosszabbításának előkészítését szolgáló projekt célja, hogy a több mint 30 éves, az építés óta átfogó felújítás nélkül folyamatosan üzemelő, mára mind a pályát, állomásokat, gépészeti berendezéseket, mind a járműparkot tekintve korszerűtlen és rendkívül leromlott állapotú vonal a következő, 2014-2020 közötti uniós finanszírozási időszakban teljesen megújulhasson. Az átfogó rekonstrukció várható forrásigénye igen jelentős, a majdan elfogadandó tervváltozattól függően 150-250 milliárd forintra tehető a BKK közleménye szerint. 
 
A tervezés során megvalósíthatósági tanulmányt készíttet uniós forrásokból a BKK, amely elsősorban a vonal leromlott állapotú infrastruktúrájának megújítására koncentrál. Elkészülnek majd a meglévő vonalszakasz felújításának engedélyes tervei, beszerezik a hatósági engedélyeket, és elkészülnek a kivitelezés közbeszerzési kiírásához szükséges dokumentumok is. A tervek szerint az eljáráson nyertes tervező vállalkozással 2013 novemberében köt szerződést a BKK 660 napra, a komplex tervezés pedig várhatóan 2015 nyarán fejeződik be.

A tervezés 100 százalékban az ÚJ Széchenyi Terv keretein belül, európai uniós forrásból valósul meg. A források rendelkezésre állása esetén a kivitelezésre 2016-2020 között kerülhet sor. Az ajánlattevők ajánlataikat legkésőbb 2013. szeptember 3-áig nyújthatják be. 
 
A kivitelezés során megújulnak az állomások, a mozgólépcsők, az utastájékoztatási rendszer, jelentősen javulnak az esélyegyenlőségi feltételek is. Sor kerül az alagút szigetelésére és a teljes pályacserére, valamint felújítják a metró működését a háttérben kiszolgáló rendszereket: az infokommunikációs architektúrát, a biztosítóberendezéseket, a világítástechnikát és a szellőztető rendszert is. A vonal északi meghosszabbítását is vizsgálják: amennyiben a megvalósíthatósági tanulmány alátámasztja, akkor később megépülhet a régóta tervezett új szakasz a Káposztásmegyeri lakótelepig négy új közbenső megállóval, Megyeri úti végállomással. A káposztásmegyeri meghosszabbítást már a nyolcvanas években tervezték, de érdemi, részletes vizsgálatára, megtérülési elemzésére most kerül csak sor.

Az uniós források megszerzéséhez szükséges néhány évben további beavatkozás nélkül már csak jelentős korlátozásokkal lehetne biztonságosan üzemeltetni az M3-as metróvonalat, ezért a BKV folyamatos karbantartást végez a teljes pályán. Egyrészt hosszabb szakaszokon a leginkább elhasználódott sínszálakat cserélik, másrészt az M2-es metró vonaláról 20 fiatalabb, még üzemeltethető orosz gyártmányú kocsit helyeztek át az M3-as vonalra.

A 3-as metró

Az M3-as metró Magyarország legnagyobb forgalmú tömegközlekedési vonala: naponta mintegy 500 ezren utaznak a vonatain. A hatkocsis, 120 méteres, mintegy 1000 fős szerelvények csúcsidőben 2-3 percenként, csúcsidőn kívül napközben és hétvégén 5 percenként, késő este pedig 10 percenként közlekednek az év minden napján 4:30 és 23:50 között. A vonal Újpest központjától Kőbánya-Kispest vasútállomásig húzódik Budapest legfőbb észak-déli tömegközlekedési tengelyét alkotva az Árpád út – Váci út – Bajcsy-Zsilinszky út – Üllői út vonalában alagútban vezetve, a Határ úti állomás és Kőbánya-Kispest között pedig a felszínen, összesen mintegy 17,5 km hosszan (a két pálya hosszúsága az üzemi vágányokat is beleérve tehát összesen több mint 35 km), összesen 20 állomás érintésével. Csúcsidőszakban a vonalon 30 vonat közlekedik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.