A veszteségessége és gyenge hatékonysága miatt elbocsátásokra kényszerülő Dunaferr Zrt-nek az állam közvetlenül nem adhat támogatást abból a célból, hogy kihúzza a bajból, ezt ugyanis az uniós törvények tiltják.
Mégis segíthet: megkeresheti azokat a támogatási formákat, amelyek nem elsősorban a magánkézben lévő, nyereségorientált vállalat üzleti érdekeit szolgálják, hanem olyan hazai és egyben uniós célokat is. Az ilyen – például környezetvédelmi, szociálpolitikai – megfontolásból adott pénz ellen az EU sem emel kifogást. E lehetőségek feltárása azért is fontos, mert miközben politikai megfontolásból és rövid távon jó ötletnek tűnhet a Dunaferr megvásárlása, hosszabb távon már meglehetősen nagy gazdasági teher lehet, arról nem beszélve, hogy ez esetben idővel az állam kényszerülne a társaság érdekében népszerűtlen lépésekre, netán a társaság leállítására, ahogyan azt a Malév esetében is kénytelen volt bevállalni.
A kiskapu nem titok, számos uniós ország él vele. Hozzánk időben és térben is legközelebbi példa a szlovákiai US Steel Kosice esete, amelynél az amerikai befektető küzd olyan nehézségekkel, mint Magyarországon az oroszországi.
A szlovák kormány a tavasszal olyan megállapodást kötött az amerikai társasággal és annak helyi érdekelségével, amelyben annak fejében ígér támogatásokat az anyavállalatnak, hogy az folytatja Szlovákiában és a kassai vasműben indított beruházásait, és megtartja az alkalmazotti létszámot, fenntartja a termelését. Közvetlenül, vagy közvetve, de megtartja a vasműben lévő érdekeltségét, és nem adja el annak eszközeit sem. Az ötlet bevált, információink szerint jó uniós körökben ssem emeltek ellene kifogást, sőt, kedvező volt a visszhangja.
A szlovák állam hét területen nyúl a vasmű hóna alá, minden esetben úgy, hogy azzal sem a saját törvényeit nem sérti, sem az EU előírásait. Az első, az energia esetében például négyféle külön ürügyet is talált: korszerűsítéshez, hatékonyságjavításhoz, zöldenergia termeléshez és kapcsolt termeléshez köti a segítségét. A második lehetőség az elérhető legjobb ipari megoldások használatának honorálása (best aviable technology, BAT), e technológiák bevetése révén ugyanis csökkenthet a létesítmény szén-dioxid kibocsátása. Harmadikként a földhasználati díj terén talált lehetőséget a szlovák kormány. Ehhez ugyan közvetlenül nem nyúlhat, nincs is ilyen terve, viszont a díjaiban differenciálhat annak függvényében, hogy a terület használója az ingatlanon mennyire véget környezeti szempontból kockázatos, vagy nem kockázatos tevékenységet, illetve, hogy a talajt mennyire kíméli a szennyeződésektől, vagy teszi ki annak. Negyedikként a szén-dioxid kvótaeladásokból befolyó pénzből tud a szlovák kormány az US Steel Kosice számára átcsoportosítani, persze, szintén csak feltételekkel. (E forrásból a kormány projektekre, áramár-kompenzációra és az állami környezetvédelmi politikára költhet.) Ebből a pénzből úgy kaphat a vasmű, ha a minél nagyobb CO2-kibocsátás-csökkentési potenciált, vagy csökkentést mutat fel. Ötödikként még olyan uniós pénz is adható, amelyet a fenti, BAT projektre nyer a szlovák kormány. A hatodik mankót az év végére dolgozzák ki. Eszerint esetleg olyan cégek kaphatnának állami segítséget, amelyeknek olyan sok pénzükbe kerül az üvegházhatású gázok visszatartása, ami annyira megemeli a termékeit árát, hogy az már piacvesztést okoz számukra. Végül a szlovák állam rábírja a szlovák állami vasúti áruszállító társaságot, hogy igyekezzen minél versenyképesebb áron kínálni a szolgáltatását a vasműnek.
A szándéknyilatkozat aprólékosan részletezi, hogy az a fenti feltételeknek pontosan hogyan tehet eleget.
Ha a US Steel nem tartja be, amit vállalt, akkor az egymás utáni években 60, 35, 30, 20, végül 15 millió dollárt kell fizetnie.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.