BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elhúzódhat a Malév felszámolása - Jön az IloveSólyom ásványvíz

A Sólyom légitársaság repülés helyett még csak vizet árul, míg a Malév felszámolására még a 2013-as esztendő is kevés lehet.

Hiába hosszabbította meg december 31-ig a bíróság a Malév felszámolásának határidejét, az elhúzódó perek miatt kétségessé vált, hogy sikerül-e addig befejezni az eljárást. „Több olyan per is van, amelyikben csak nagyon nehezen születhet meg idén a jogerős döntés” – mondta lapunknak Demeter Csaba, a Hunalpa, Magyar Közforgalmú Pilóták Egyesületének elnöke. A nemzeti légitársaság felszámolása pedig már másfél éve tart, ez persze nem kirívó eset, hiszen számtalan eljárás akár 3 évig is elhúzódik.

Számtalan vagyontárgyat nem sikerült értékesíteni, de a két legértékesebb egy balatonlellei üdülő és egy CRJ típusú repülőgép. Előbbi 300 millió forintot, utóbbi 3,6 millió dollárt ér. A gép elvileg jó állapotban van, a Malév-flotta legkisebb tagja volt, a 50 férőhelyes gépet a nemzeti légitársaság a csőd előtt kivonta a forgalomból. Az biztos, hogy a munkavállalói követeléseknek (10-12 milliárd forint) csak mintegy a harmadára lesz forrás. A hitelezők pedig egy fillért sem fognak látni, így a magyar állam, a Budapest Airport és az orosz Vnyesekonombank is hiába vár a pénzére. Tehát a nemzeti légitársaságot még felszámolni is nehéz, a maga után hagyott űrt betölteni pedig még nehezebb.

A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvény vonatkozó speciális rendelkezései a felszámolási eljárás kezdetétől számított 270 napos határidőt szabnak a stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetek felszámolási eljárásában a zárómérleg elkészítésére. Ezt a határidőt a Malév esetében a bíróság először augusztus 31-ig hosszabbította meg, bár gyakorlatilag előre tudható volt, hogy tarthatatlan.

Az új nemzeti légitársaságnak kikiáltott Sólyom légitársaságnak pedig egyelőre nyoma sincs a reptéren, ellenben a boltokban már kaphatók a termékeik. „A jövő héten kezdjük az IloveSólyom vizek szállítását az országos elosztóraktárakba” – tudatta a Sólyom. Egyelőre nincs olyan bejelentett időpont, amit tartani tudtak volna. A fő baj persze az engedélyekkel van. Nem tudni, hogy hivatali packázásról van-e szó, mindenesetre a Sólyom eddig nem tudott olyan dokumentumot benyújtani, amihez a Nemzeti Közlekedési Hatóság ne kért volna újabb és újabb adatpótlást.

A bürokrácia persze itt nem ér véget, mert a ha a kérelmező mindenben megfelelt, és megszerezte a működési engedélyét, akkor jelentkeznie kell a Nemzetközi Légügyi szövetségnél (IATA), amelytől kap egy olyan kódot, amelynek birtokában elkezdhet jegyet értékesíteni. Ekkortól számítva és aktív marketing munkát feltételezve legalább hat hónapig tart egy légitársaság tényleges beindítása. Vagyis jelenlegi számítások szerint idén már nem száll fel a Sólyom. Pedig komoly cégek látnak benne fantáziát. A Magyar Telekom Nyrt., a T-Systems Magyarország Zrt. és az A-Híd Építő Zrt. is szerepel a Sólyom Holding minősített beszállítói adatbázisában.

„Több mint 100 gazdasági szereplő jelezte részvételi szándékát. A benyújtott részvételi jelentkezések feldolgozása folyamatos” – írta honlapján az új magyar légitársaság zökkenőmentes tevékenységének támogatására létrehozott vállalat. Eddig 16 cég szerepel az adatbázisban. A második fordulóban bocsátanak ki konkrét felhívásokat. Ezt szeptemberre ígérik. A tagsági díj évente az elnyert szerződések nettó ellenértékének 2 százaléka, de minimum 100 ezer forint.

A repülésből is megárt a sok

A volt Malév-pilóták tehát még a pénzük után futnak, míg aktív kollégáik most éppen a repülésbiztonságot érzik veszélyben. A Hunalpa szerint akár 2,5 órával többet kell vezetniük éjszaka a pilótáknak, ha hatályba lép az Európai Bizottság új, Repülési Idő Korlátozásokról szóló törvénye. „A kutató orvosok szerint maximum 10 órát repülhet egy pilóta éjszaka, az új tervezet azonban összesen 12,5 órát enged meg. Valamint az eddig hatályos 18 óra helyett, akár 22 órát is kénytelenek lesznek a személyzetek készenlétben, majd a levegőben tölteni és a végén biztonságosan leszállni” – fogalmazott Demeter Csaba. Ez természetesen a légitársaságoknak kedvezne, amelyek kevesebb pilótával repülhetnék az útvonal-hálózatukat.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.