Míg az élelmiszerágazaton belül is elismerik, hogy az utóbbi évek gyengélkedésében nehéz szétválasztani a szektorális adók és a válság általános hatását, előbbi könnyen számszerűsíthető. Az ötvenmilliárdnyi pluszkiadáson belül csak a népegészségügyi jogcímen csak tavaly több mint 19 milliárd forint adót fizetett a hazai élelmiszerágazat, a bevezetéstől számítva a neta több mint 22,3 milliárd forintnyi pluszterhet jelentett a szektornak.
„Nem állítjuk, hogy a hazai élelmiszeripar térvesztése mögött csak az utóbbi évek különadói állnak, de jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy az amúgy is borús összkép tovább romoljon” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Szöllősi Réka.
Az ÉFOSZ titkára hozzátette: gondot jelent az ágazat számára az is, hogy a 2007–2013 közötti uniós költségvetési ciklusban a szektor támogatása nem kapott kiemelkedő figyelmet. „Ha a különadók állandósulnak, és ezzel párhuzamosan a 2014–2020-as költségvetési időszakban szintén a perifériára szorul az élelmiszeripar, akkor a versenyképességi téren a hazaiak évtizedes lemaradása állandósulni fog a környező országokhoz képest. Az, hogy az uniós csatlakozás óta a hazai termékek aránya 90 százalékról 65-re csökkent, egyértelműen annak a jele, hogy a magyar ágazat nem tudja ugyanazon az áron előállítani az adott terméket, mint más országok élelmiszeripara” – véli Szöllősi Réka.
A titkár szerint a következő hétéves ciklusban új prioritások kellenek: a technológiai fejlesztéseket, és a versenyképesség javítását szolgáló programokat kellene támogatni a rendelkezésre álló uniós forrásokból.
Hozzátették: csak az édességgyártók mérleg szerinti eredménye egymilliárd forinttal, az ételízesítőket gyártó cégeké pedig 0,8 milliárd forinttal csökkent, jelentős részben a neta hatására.
Hozzátették: csak az édességgyártók mérleg szerinti eredménye egymilliárd forinttal, az ételízesítőket gyártó cégeké pedig 0,8 milliárd forinttal csökkent, jelentős részben a neta hatására. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.