BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sikertelen amerikai üzleti modell az irodaszerpiacon

Az elmúlt évihez hasonló árbevétel mellett a tavalyi veszteség ötven százalékkal való csökkenésére számít a 2012 végén magyar tulajdonba került Office Depot Kft.

A tervek szerint a jövő évet már nullszaldóval, vagy akár nyereséggel is zárhatja a cég, amelynek forgalma három év alatt 8,4 milliárd forintról 4,5 milliárdra csökkent 2012-re, mindeközben bezárt a 17 itteni áruház fele is.

Az idei nyolc hónap alatt azonban a Miholek István és Quittner Gusztáv alkotta ügyvezetés megállította a piacvesztést és csökkentette a költségeket. Emellett sikerült megállítani a kiskereskedelmi forgalom hosszú ideje tartó évi 15-20 százalékos hanyatlását sőt az év végéig már növekedés várható. A közületi értékesítés területén viszont a gazdasági válság ellenére forgalomnövekedésre számít a társaság, amely ugyanakkor az elmúlt hónapokban megduplázta az on-line értékesítés volumenét. Az a terv, hogy két éven belül a teljes forgalom negyede már elektronikus csatornákon keresztül valósuljon meg. Az Office Depot webáruházában jelenleg már több mint 20 ezer termék található – ezek közül 3500 kifejezetten az iskolakezdéshez kapcsolódik. A teljes árukészletnek ma már csak harmada származik a korábbi anyacégtől, a többit magyarországi gyártóktól és kereskedőktől szerzik be. Az önállósodás része a teljesen új informatikai rendszer bevezetése is. A kétszáz munkatársat foglalkoztató Office Depot arra törekszik, hogy a papír-írószertől, az informatikán át az irodabútorig lefedje a teljes irodaszer spektrumot. Így jelentősen nőtt a közbeszerzések jelentősége is.

A Central-Fund Kockázati Tőkealap az év végén vásárolta meg az évek óta gyengülő Office Depot (OD) láncot annak amerikai anyagcégétől. A tulajdonosváltás egyik eredménye, hogy Miholek István résztulajdonosként és ügyvezetőként közel négy év után visszatért az egyébként 1997-ben általa alapított kereskedelmi vállalathoz.

Az amerikai anyacég belátta: a magyar piacon az üzleti modellje nem hozza a várt eredményt, ezért olyan befektetőt keresett, amely a márkanevet jobban tudja menedzselni. Az irodaszerpiac ugyanis évek óta szűkül. A Central-Fund az Office Depot-val kötött franchise-szerződésben tíz évre megkapta a névhasználati jogot, és hogy ez alatt a tíz év alatt is forgalmazhatja az OD saját márkás termékeit.

Az első Office Depot áruház 1997-ben nyílt Budapesten, de a hálózatbővítés igen lassú volt: a 2009-es évet csak 17 egységgel zárták. Hat éve még negyventagú hálózat létrehozását tervezte a cég vezetése, ám az elmúlt négy évben folyamatosan csökkent az Office Depot Hungary Kft. árbevétele és áruházainak száma. Így ma a hat fővárosi mellett csak Győrben, Törökbálinton és Dunakeszin van Office Depot üzlet.

A cég története

Az Office Depot Hungary elődjét, az Első Iroda Superstore Kft.-t Miholek István alapította 1997-ben. Az amerikai Retail Invest Concept tőketársaság tulajdonaként indult magyarországi franchise-hálózat névhasználati jogot kapott a szintén amerikai Office Depot-tól a lengyel, cseh, szlovák, valamint a magyar piacra. Az Office Depot Inc. 2004 tavaszán felvásárolta az akkor három áruházzal rendelkező Első Iroda Superstore-t, és Miholek István, a cég igazgatója mint az Office Depot itteni leányvállalatának vezetője folytatta a munkát 2009 márciusában történt távozásáig.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.