Gerő László, a Candy Hoover Hungary Kft. ügyvezető igazgatója azonban rámutat: nem mindegy, milyen szintről érte el az ágazat az említett emelkedést, hiszen öt év alatt 60 százalékkal esett a fehéráru eladási darabszám Magyarországon. A háztartási gépek forgalma lejtmenete már 2007 első negyedévében elkezdődött, a mosógépekkel, akkor ötödével kevesebb mosógép kelt el, mint 2006 első negyedében. A magyar válságra aztán rátelepedett a világválság hatása, ami az eladási darabszám említett esését eredményezte. A forgalombővülésre visszatérve: egyelőre csak az alaptermékek forgalma indult el. Amíg például a mosógép eladások jó 12 százalékkal csaknem 138 ezerre bővültek szeptember végéig, a mosó-szárítógépekből 62 százalékkal kevesebb, mindössze 1123 darab fogyott. Nem élénkül ugyanakkor az új lakásokba való, beépíthető készülékek, illetve mosogatógépek eladása. Igaz, némileg növekszik az olyan termékek forgalma, amelyek 120 ezer forintnál többe kerülnek, de az utóbbi árszint piaci részesedése elhanyagolható mértékűre csökkent az elmúlt években.
A magyar háztartásokban nem ritka a tizenéves mosógép vagy hűtőszekrény. Négy évvel ezelőtt a készülékek 43 százaléka 8 évnél idősebb volt, s ezek az öreg gépek feleltek az összes nagyháztartási gép fogyasztás 72 százalékáért. A háztartásigép-gyártó és -forgalmazó vállalatok szövetsége, a CECED Magyarország megbízásából a GFK Hungária Kft. tavaly november és az idei január között felmérte, hogy mennyit változott a helyzet. Az lett az eredmény, hogy már a háztartási gépek 46 százaléka idősebb 8 évnél, s fogyasztásuk az összfogyasztás 73 százalékát teszi ki.
Ma a tíz évvel ezelőtti árakon hirdetik a mosógépeket az üzletekben. Nominálértéken ugyanott vagyunk, de közben a forgalmazás költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Gerő László emlékeztetett, hogy volt idő, amikor 20 százalékos volt az áfa (ami előbb 22, majd 27 százalékra emelkedett) és nem volt a termékdíj. A szórakoztatóelektronikai termékek és a háztartási gépek importjára tavaly januárban kilónként 50 forinttal bevezetett termékdíj ugyanakkor idén 60 forintra emelkedett. Az importőröknek csak ez az éves árbevétel 5-6 százalékát jelenti. Igaz, ezért a pénzért elhozzák és feldolgozzák a régi mosógépünket, ha újat vásárolunk.
Ám az előtt hogy a termékdíjat bevezették, a termék megsemmisítését nagyjából az importőr éves árbevételének 1,5 - 1,7 százalékát kitevő összegért végezte a magyar fehéráru importőrök által létrehozott nonprofit szervezet. Miután a forint is leértékelődött, és a fogyasztói árak átlaga legfeljebb 5 százalékot emelkedett az elmúlt öt évben, nem csoda, hogy a fehéráru gyártók ma veszteséget szenvednek el a magyar piacon. Ez oda vezetett, hogy a gyártók elkezdték lefaragni a költségeket: csökkentették a magyarországi márkaképviseletek létszámát, és megszüntették a helyi logisztikai központot. Korábban minden importőr komoly raktárkészlettel dolgozott, aminek volt tárolási, kezelési költsége, magyar fuvarozók vitték szét az árut a kiskereskedőknek.
Előbb regionális központi raktárakat hoztak létre, majd azok is megszűntek és a gyárak közvetlenül látják el a kiskereskedelmi vállalatokat. A Candy Hoover például havonta három szállítmányt küld a magyar kiskereskedő partnereknek. A kereskedőknek pedig hónapokkal előbb kell megrendelniük a következő negyedévi árukat, hogy a gyárak is tervezhessék a termelést. A nagykereskedelmi szektor gyakorlatilag megszűnt, akárcsak a kereskedelmi kisvállalkozások jó része. A még életben maradt családi cégecskék pedig az Euronics vagy az Expert partnerei lettek.
Évi hatmillió darabos termelés
Az 1944-ben Olaszországban alapított Candy mára Európa ötödik legnagyobb háztartási gép gyártó vállalatcsoportjává fejlődött és a Hoover mellett is számos márkát forgalmaz, amelyekkel lefedi a teljes termékpalettát a szabadon álló mini mosógéptől a luxus kategóriájú beépíthető konyhai készülékekig. A hat országban lévő számos gyár együttes termelése eléri az évi hatmillió darabot. Amíg másfél évtizede nem szállítottak a tengeren túlra hűtőszekrényt és mosógépet, mondván: azok belül üresek, addig mára megfordult a trend. A Candy Kínában is gyártat, és az olcsó termelés, a logisztikai társaságok fejlődése, valamint az óriás konténerszállítók belépése gazdaságossá tette a távolsági szállítást is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.