BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nő a használt autók importja

A harmadik negyedévben megállt a használt autók átlagárának csökkenése, ugyanakkor a használtautó-import folyamatosan csúcsokat döntöget: a Datahouse adatai szerint a legutóbbi három hónapban már 38 százalékkal több ilyen gépkocsit hoztak be külföldről, mint 2012 hasonló időszakában

Némi élénkülés tapasztalható a használtautó-piacon: Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője szerint már nem csupán a kilenc évnél idősebb, hanem a 0-2 éves használtautók körében is emelkedett – ha szerény mértékben is – a tulajdonosváltások száma. Ezzel párhuzamosan hosszú idő óta először megállt az átlagárak csökkenése is, sőt a második negyedévhez képest már 2 százalékkal magasabb átlagárat tapasztalt a portál. „A képet ugyanakkor árnyalja valamelyest, hogy a forgalom növekedése a legolcsóbb, néhány százezres értékű, illetve az 5 millió forint feletti kategóriában a legszembetűnőbb” – tette hozzá az ügyvezető igazgató.

A portál összesítésében kimutatott két százalékos átlagár emelkedés azonban csak az eladók által várt összeg nagyságának emelkedését mutatja. Azt nem, hogy valójában mennyiért is keltek el az autók az alkudozás után. Az azonban biztos, hogy a harmadik negyedévben a hirdetésekben szereplő 1,485 millió forintos kínálati átlagár – jelentős emelkedés eredményeként – 5,8 százalékkal volt magasabb mint a válság kezdetekor, 2009 első negyedévében.

„Amióta a padlón van az új autó értékesítés, egyre kevesebb fiatal használt kocsit akarnak új modellre cserélni, így alig van utánpótlás – mondta el Schiller Gábor, az újonnan négy márkát valamint a Das WeltAuto hálózaton keresztül használtakat is forgalmazó Schiller Autócsalád tulajdonosa, hozzátéve, hogy a leggyakrabban a legfeljebb négy éves és maximum 120 ezret futott kocsikat keresik. A szakember szerint 2 millió forintig mindent megvesznek, majd a 4 és 7 millió forint közti árkategóriában lesz ismét élénk a forgalom. A Schiller hálózat úgy látja, már nem márkákat keresnek a vevők, hanem gyártó országok szerint rétegződik a piac. A német gyártmányok a legkapósabbak, majd a japánok és a franciák következnek.

Ha hosszabban búvárkodunk a használt autókat kínáló portálokon, gyakran tűnnek fel olyan kocsik, amelyek még Németországban, Ausztriában vagy Olaszországban vannak. Gyakori, hogy a kereskedők a Magyarországra érkezés előtt is felteszik a kínálatot, hogy mire hazaérnek az áruval, már legyen gazdája is az autónak. Így tehát nem is csoda, hogy miközben a belföldi használt autók kereskedelme fokozatosan élénkül, a behozott járművek száma továbbra is erőteljesen nő. A tavalyi harmadik negyedévében 14 171 kocsi származott külföldről, az idei azonos időszakban viszont már 19 583.

Amíg 2011-ben még csupán havi 2-3 ezer külföldről származó autó kapott magyar rendszámot, ez az érték az utolsó negyedévben már minden hónapban meghaladta a 6 ezret. A Használtautó.hu szerint a legnépszerűbb hat márka (Volkswagen, BMW, Opel, Ford, Audi, Mercedes) a teljes személyautó-behozatal több mint 60 százalékát fedi le. Tegyük hozzá, hogy a Datahouse adatai szerint tavaly 10,6 év volt az importált használt kocsik átlagos kora, idén nyolc hónap alatt viszont 10,8 évre emelkedett.

Keletre is mennek

Egy évtizede az öreg Dacia és Lada autókat nagy számban vitték Romániába és Ukrajnába. De ma is sok koros autó távozik tőlünk déli szomszédjaink felé, ahol az idős, még olcsóbb autókat preferálják. Tavaly közel 10 százalékkal 9851-ről 10 785-re nőtt a használtautó kivitel.

A legtöbb, 6863 autó Szerbiába érkezett, míg második helyen Németország zárt 1288 darabbal. De vásároltak már magyar rendszámú autót Líbiából, Bissau-Guineaból, Gabonból, Mauritániából, sőt Dél-Koreából is.

A legtöbb, 6863 autó Szerbiába érkezett, míg második helyen Németország zárt 1288 darabbal. De vásároltak már magyar rendszámú autót Líbiából, Bissau-Guineaból, Gabonból, Mauritániából, sőt Dél-Koreából is.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.