BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem hisznek a netben a gyógyszercégek

A betegek a neten keresnek, a gyógyszercégek nem ott hirdetnek. Miközben a tíz legnagyobb hirdető között három gyógyszercég is található, az online területen egy sem. Eközben a tematikus egészségportálok látogatottsága az átlagosnál háromszor jobban, éves szinten 21 százalékkal nőtt, és ma már havi hatmilliós látogatottságot produkálnak.

A Szinapszis Kft. Health Audit 2013 tanulmánya szerint az emberek többsége ma már csak két forrást tart relevánsnak, ha egészségügyi témában szeretne tájékozódni: az orvost és az internetet.

A netezők 89 százaléka az orvosi konzultáció előtt vagy után az interneten is utána néz a panaszával kapcsolatos információknak. Húsz százalék napi szinten használja a világhálót egészséggel kapcsolatos információszerzésre, további 35 százalék hetente többször találkozik ilyen témával a neten. A böngészők 62 százalékának segített már az internet a gyógyszeres és alternatív (nem gyógyszeres) terápiák közötti választásban, és ugyancsak magas, 30 százalék azok aranya, akik azt mondták, hogy módosították az orvos által előírt gyógyszeradagot vagy el is hagyták a gyógyszert a neten olvasottak hatására.

A legnépszerűbbek persze a betegségekkel, orvoslással kapcsolatos írásokat (78 százalék), ezt követik az életmóddal, egészségmegőrzéssel kapcsolatos cikkek (70 százalék) és a gyógyszer információk (páldául mellékhatások, hatásmechanizmus, adagolás) (64 százalék).

A legalább havi ötvenezer valós felhasználóval rendelkező nyolc magyar nyelvű egészségügyi portál nyolc látogatottsága a teljes magyarországi mért forgalombővülésénél (7 százalék) háromszor gyorsabb ütemben nőtt egy év alatt (21 százalék). A legnagyobb egészségportálok egy jóval speciálisabb tematikában ma mar hasonló nagyságrendű havi átlagos elérést biztosítanak, mint a nagyobb női magazinok, életmód oldalak. A vizsgált nyolc portál havonta összesen mintegy 6,7 millió látogatást generál, a látogatok pedig összesen több mint 12,4 millió egészségügyi információval kapcsolatos oldalt töltenek le.

Mindezek alapján különösen érthetetlen, mennyire nem hisznek a gyógyszeripari cégek az online hirdetés erejében. A tanulmány megállapítja: reklámstratégiájukban az online értékesítés mind a többi iparágtól, mind a nemzetközi trendektől elmarad idehaza. A gyógyszeripari hirdetők közül három is bekerült a Kantar Media január-augusztusi hirdetői toplistájának első tíz helyére, azaz valamennyi hirdetési csatornát (televízió, internet, rádió, nyomtatott sajtó, köztéri reklámok) figyelembe véve a legtöbbet költő cégek között található a Bayer Hungaria, a Sanofi-Aventis és a Teva Magyarország is (továbbá több termékével részben ide sorolható a toplista élén szereplő Reckitt Benckiser).

Az online display reklámköltéseket vizsgálva ugyanakkor a 10 legnagyobb hirdető között nincs gyógyszeripari cég, a Sanofi-Aventis által az év első nyolc hónapjában listaáron elköltött 185 millió forint mindössze a 13. helyre volt elegendő. A jelenség egyik oka a Szinapszis szeirnt, hogy a Kantar Mediának online bevallásokat küldő site-ok és portfoliók között a gyógyászati es egészség témájú oldalak piaci súlyukhoz képest alulreprezentáltak. Másrészt a gyógyszeripari cégek online beteg edukációs programokra költött kiadásai nem jelennek meg a display költésekben. Valószínűsíthető ugyanakkor, hogy ezen összegek figyelembe vételével sem nagyon változna a kép, vagyis a gyógyszeripar tehát a marketing büdzsé jóval kisebb részét költötte online kampányokra augusztusig, mint ami akár külföldön, akar az egyéb szektorokra jellemző.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.