BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jövőre drágul a posta

A 2014-es év is úgy kezdődik, hogy minimálisan, de emeli árait a Magyar Posta. A liberalizációtól pedig pont ennek ellenkezőjét lehetett remélni.

Ismét drágulnak január elsejétől a postai szolgáltatások. „A nem tömeges feladású, közönséges levél alapára 30 grammig 110 forintról 115 forintra, 50 grammig 145 forintról 150 forintra, a hivatalos irat ára 325 forintról 330 forintra módosul” – közölte a Magyar Posta a Világgazdasággal.

Hozzátették: az elsőbbségi levél ára 140 forintról 145 forintra módosul, az ajánlott többletszolgáltatás ára pedig 250 forint helyett 265 forint lesz. A levelezőlap és a képes levelezőlap ára 85 forintról 90 forintra változik. A tértivevény különszolgáltatás ára is emelkedik: 165 forint helyett 180 forint lesz. „Az egyetemes postai szolgáltatások árainak a szolgáltatás költségein kell alapulniuk, ezáltal ösztönözniük kell a hatékony működést és biztosítaniuk kell a diszkriminációmentességet. Az árváltozás mértékét a jogszabályi környezet úgy határozza meg, hogy a hatálya alá tartozó termékek  átlagos áremelése nem lehet magasabb, mint az infláció várható mértéke” – írta a Magyar Posta. A 2012-ben veszteséggel záró állami vállalat tavalyi éves jelentéséből kiderül: az új postatörvény a fogyasztói árak megállapítása és mértéke tekintetében – az egyetemes postai szolgáltatás kivételével – teljes döntési szabadságot ad a postai szolgáltatóknak. Az egyetemes postai szolgáltatások közül a hatósági ármegállapítás körében a hivatalos irat, valamint az 50 gramm alatti „küldeményenkénti díjszabás” szerint feladott levél maradt, a többi szolgáltatás a szabad árformába tartozik. „A hatósági árszabályozásnál a korábbiaktól eltérően nem a tételes árakat, hanem az ármegállapítás módszerét írja elő a jogszabály” – olvasható a jelentésben.

A Magyar Posta levélpostai tevékenységének bevétele tavaly közel 3 százalékkal meghaladta a 2011-es forgalmat. A címzett küldemények bevétele ennél kisebb mértékben emelkedett. A bevételek legjelentősebb része a közönséges levélfeladásból származik, amelynek forgalma stagnál. Az alapvetően a lakosság részéről igénybe vett elsőbbségi levél, a levél különszolgáltatások és a hivatalos irat bevételi forgalma azonban emelkedett.

„A címzett levelezés folyamatosan csökkenő piaci szektor, aminek oka egyrészt a gazdasági válság, másrészt a fogyasztói szokások átalakulása. A szolgáltatók költségcsökkentési szempontból több számlát adnak fel egy küldeményben, valamint elektronikus fizetési megoldásokat próbálnak a fogyasztók számára bevezetni” – áll a jelentésben.

Idén januártól nyílt meg Magyarországon az 50 gramm alatti levelek piaca, amelyre egyelőre senki nem lépett be, így változatlanul nincs riválisa a Magyar Postának. A Feibra Kft. volt a legkomolyabb próbálkozó, de nem kapott engedélyt a hatóságoktól. A cég abban reménykedett, hogy a szabad verseny jobb ár/érték aránnyal az ügyfeleknek nyújtott volna előnyt. Az államnak fenn kell tartania az úgynevezett egyetemes szolgáltatást, garantálva azt, hogy az ország egész területén igénybe vehetők legyenek az alapvető postai szolgáltatások. Ez veszteséges üzlet, aminek kompenzálására egy alapot állítanak fel, amelybe az új piaci szereplők fizetnének be a Magyar Posta javára.
 
Online pénztárgép a postán
A Magyar Posta is készül arra, hogy az online pénztárgépekre való átállás minél gördülékenyebben és egyszerűbben, minél kevesebb problémával valósuljon meg. Az állami vállalat a Közbeszerzési Értesítő szerint a Magyar Telekom Nyrt-vel kötött szerződést „Online pénztárgépek működtetéséhez szükséges mobil adatszolgáltatás biztosítása, továbbá MKEH engedéllyel rendelkező online pénztárgépek szállítása és üzembe helyezése” tárgykörben 387,7 millió forint értékben. A szerződés eredetileg becsült összértéke 547,7 millió forint volt. A vesztes ajánlattevő a Mobil-Adat Kft. és az ECR Trade Pénztárgép Kft. közösen volt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.