Ehhez kell egy döntés, hogy egy cég külpiacra szeretne lépni. Az elején be kell fektetni, ami középtávon meghozza az eredményeket, hiszen nem egy rakétatudomány az export – mondta. Találni kell valamit, ami mögött lehet versenyelőny.
Egy érdekes fordulattal Tarics Sándor vízilabdázót, a világ legidősebb élő olimpiai bajnokát hozta fel példának. Ő profin megtanult balkézzel dobni, pedig addig jobb kézzel dobták a labdát. Megtalálta a piaci rést, ami gólhoz vezetett.
Az árfolyamok mozognak, de vannak eszközök a kockázatok csökkentésére. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy mit mond az amerikai Federal Reserve, vagy Angela Merkel német kancellár, mert ez hat az árfolyamra, így az exportunkra is.
Általában azt javasoljuk, hogy egy cég ne az EU összes országára, hanem három piacra fókuszáljon - mondta. Szükséges egy export-, marketingterv kialakítása is a külpiacra lépéshez. Egy kkv-nál átlagosan 0,25 ember foglalkozik exporttal, pedig szükséges lenne kinevezni egy embert, aki csak exporttal foglalkozik, vagy igénybe kell venni külső szakértőt – véli Bödőcs. Meg kell értenünk a kulturális különbségeket is, különben sikertelen lesz az exporttevékenység.
Bödőcs kiemelte, nem az Amazon találta fel az online könyvárusítást, és nem a Pampers az eldobható pelenkát, mégis ezek a cégek jutnak eszünkbe ezekről az innovációkról. Mert ők lettek nagyok, ők vitték nemzetközi piacra a termékeket.
Nem lesz minden olyan, mint a válság előtt, ehhez a kkv-knak és a magyar gazdaságnak is igazodni kell. A kooperáció fontosabb, mint valaha. Nekünk, magyaroknak ez nehezen megy, de pozitív jeleket látok azoknál a hazai cégeknél, akik külpiacra lépnek – véli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.