BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatékony kkv-marketing

Az igények megfelelő megfogalmazása, és nem a pénz az, ami alapvetően hiányzik a kkv-k eredményes marketingkommunikációjához – véli Barna Tamás, a Republic Group ügyvezető igazgatója. A reklámügynökség lapunkkal és a Nemzetgazdasági Minisztériummal együtt szervezi a BrandFestival–Magyar Vállalkozói Fórum rendezvénysorozatot. Az első vállalkozásfejlesztési fórumot a közép-magyarországi és budapesti kkv-k számára március 20-án tartják Budapesten.

– A Republic Group évek óta szervezi a nagyvállalatok számára a vállalkozásfejlesztési fórumokat. Mi indokolta, hogy idén a kis- és középvállalkozások számára is hasonló rendezvénysorozat indítsanak?
– Egy ígéretes vállalkozás, egy kiváló termék vagy egy szolgáltatás csak az alapját jelenti egy sikeres márkának. A vállalkozásoknak be kell látniuk, ha megvan az ötlet, akkor kezdődhet a marketing, ami a piacot is megteremti a számukra. Azt láttuk, hogy a kkv-szektornál is szükség lehet arra, hogy a vállalkozások egy olyan professzionális tanácsadást, segítséget kapjanak, amelyet a marketing, valamint a klasszikus vállalkozásfejlesztés területén hasznosíthatnak azon lehetőségek megismerésére, hogy miként tudnának nagyot nőni, értékesítésüket növelni. Mostanában ugyanis jelentős támogatást kap a kkv-szektor, azonban ennek felhasználásánál sok esetben azt látjuk, hogy az egyes vállalkozásoknál hiányzik az a professzionális szervezet, amely képes arra, hogy ezt a segítséget, támogatást hatékonyan befogadja. Ezért gondoltunk arra, hogy egy ilyen vállalkozói fórumnak lehet létjogosultsága, ami rávilágítana arra, hogy hogyan és mely területeken lehet, illetve érdemes vállalkozást fejleszteni, és ahhoz hol, miként és kitől lehet segítséget kérni. Ez a rendezvénysorozat azt mutatja be, hogy a vállalkozásfejlesztés terén milyen lehetőségek vannak a cégek külpiacra jutásában, az innovációban, a PR-kommunikációban, a marketingben és a márkaépítésben.

– Cégük profiljánál maradva, a marketing és a márkaépítés terén miként lehet segíteni a kkv-knak?
– Úgy vélem, hogy az értékesíteni kívánt jó termék vagy szolgáltatás egy szükséges alap, de nem biztos, hogy önmagában elegendő a piaci sikerhez. Ahhoz, hogy egy cég növekedni tudjon, elengedhetetlen, hogy minél több embert szólítson meg, minél több emberhez jusson el.

– A kkv-k esetében mennyiben kell más marketingeszközöket alkalmazni a nagyvállalatoknál megszokott modellekhez képest? – Azok a sémák, megoldások, amelyekkel a marketing terén a nagy cégek operálnak, a kkv-k számára alapvetően megfoghatatlanok, hiszen egy nagy cég nagyon sok pénzt tud arra áldozni, hogy a saját termékét, szolgáltatását megismertesse. Egy kkv-nak sokkal okosabb, rafináltabb módszerekkel kell a fogyasztókhoz eljutnia. Sok olyan cég van, amelyek okos marketing megoldásokkal nagyon messzire jutottak. Ilyen volt például a kis márkaként induló Szentkirályi, vagy a kézműves csokoládékat készítő chocoMe.

– A kkv-k marketingköltését a rendelkezésükre álló anyagi források mennyiben korlátozhatják?
– Alapvetően azt tapasztalom, hogy nem a szükséges anyagi forrás, hanem sokkal inkább a szakmai felkészültség, az odafigyelés az, ami hiányzik ahhoz, hogy a kkv-k eredményes marketing kommunikációt folytassanak. Van egy réteg a kkv-kon belül, amely nagy nemzetközi láncokhoz szállít be saját márkás termékeket, és ezzel párhuzamosan egy önálló márkát kezd felépíteni, hiszen a gyártási kapacitás rendelkezésre áll, csak a branding, a marketing hiányzik ahhoz, hogy egy valóban nagy hozzáadott értékű terméket hozzon létre.

– Milyen körülmények akadályozhatják a kkv-kat a hatékony marketing terén?
– Egész egyszerűen az erre való belső szervezetük az, amely talán kevésbé felkészült erre. A sikeres marketinghez ugyanis elengedhetetlen, hogy a megrendeléseket jól tudják artikulálni. Alkalmassá kell válniuk arra, hogy egy ilyen szolgáltatást igénybe tudjanak venni. A márkaépítés, a reklám alapvetően nem hazudik, hanem az igazságot mondja el úgy, hogy az a legjobban hangozzon. Márpedig ha az igazságot egy megrendelő nem tudja érthetően kifejezni, átadni egy kommunikációs csapatnak, akkor az utóbbi nem tudja azt megfelelően továbbadni.

Névjegy

Barna Tamás (38)

1998 óta a Republic Group tulajdonosa, ügyvezető igazgatója

2003-ban Közép-Európa legnagyobb márkaépítéssel foglalkozó szakmai találkozójának, a BrandFestivalnak a létrehozója, amelynek kezdetektől fogva elnöke is

2003 óta a Marketing és Média szerkesztőbizottsági tagja és rovatvezetője

2010-ben a New York-i Columbia Egyetem marketingmenedzsment hallgatója

1998 óta a Republic Group tulajdonosa, ügyvezető igazgatója

2003-ban Közép-Európa legnagyobb márkaépítéssel foglalkozó szakmai találkozójának, a BrandFestivalnak a létrehozója, amelynek kezdetektől fogva elnöke is

2003 óta a Marketing és Média szerkesztőbizottsági tagja és rovatvezetője

2010-ben a New York-i Columbia Egyetem marketingmenedzsment hallgatója -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.