Ha a közúti járműgyártás teljesítményéből következtetünk a világgazdaság helyzetére, akkor azt látjuk, hogy a válság csupán egy múló intermezzo volt. Az elmúlt évben ugyanis minden eddiginél több, 87,25 millió személy- és teherautót bocsátott ki az iparág, 3,6 százalékkal többet, mint 2012-ben.
A hullámvölgy a fekete 2009-es évben volt, amikor a 12,4 százalékkal 61,79 millió darabra esett a gyártás, pedig az előző év utolsó negyedében valósággal álltak a gyárak és ez meg is látszott a végeredményen: a 3,7 százalékos éves termeléscsökkenés miatt csak 70,5 millió jármű készült világszerte.
A rákövetkező évben azonban negyedével csaknem 78 millióra bővült a kibocsátás és a fejlődés azóta sem áll meg. Igaz, iparági elemzők hangsúlyozzák, hogy a leginkább Dél-Amerika és Kína húzza a szekeret.
Kína évről-évre növeli személyautó gyártását, és jóllehet, gyártmányai 90 százaléka nem felel meg az európai előírásoknak, Peking presztízskérdést csinál abból, hogy autói a legigényesebb piacokon is eladhatók legyenek. Ezért jelentős fizetéssel európai szakembereket hív meg, hogy a világ autóiparában ne legyen leminősítő jelző a kínai. Korábban ugyanis bejárta a világsajtót nem egy kínai autó hihetetlenül rossz töréstesztje.
Ezért mondta a Peugeot vezérigazgatója, Maxime Picat a genfi autószalonon, hogy a kínai Qoros gyár ferdehátú kompakt modellje üzleti siker és bukás is lehet Európában a kínai autók rossz híre miatt. Másrészt a Qoros fejlesztőközpontja Münchenben van és a termelést Gert Hildebrand felügyeli, aki korábban a BMW munkatársaként a Mini felélesztését is levezényelte. Nem is beszélve arról, hogy a Qoros3 modell tavaly öt csillagot kapott az NCAP töréstesztjén.
Pekingnek egyelőre azonban a mennyiség is fontos: Kína kétszer annyi személy- és teherautót gyártott tavaly, mint az Egyesült Államok, de – első sorban az autóra éhes lakosság igényei kielégítésére – több személykocsit gyártott, mint az EU és az EFTA országok együttesen. Sőt, a Kínában készült közúti járművek 22,11 milliós számát meg sem közelíti Európa, Oroszország, Ukrajna és Fehérorosz ország együttes, 19,72 millió darabos termelése.
Kína azonban nem csupán az autóival akar betörni kontinensünkre, hanem tőkével is. A PSA Peugeot-Citroen csoport a múlt hónapban közölte: 3 milliárd eurós tőkeemelést hajt végre, amelynek keretében a francia állam és a kínai Dongfeng Motor egyaránt 800 millió eurót fizet, az autógyártóban szerzett 14 százalékos részesedésért cserébe.
A Toyota ennek ellenére megerősítette a PSA-val miniautógyártásra tíz éve kötött szövetségét, amely révén a csehországi Kolinban Toyota Aygo, Peugeot 108 és Citroen C1 néven készülnek városi minik. Amint Didier Leroy, a Toyota európai vezérigazgatója mondta, nem befolyásolja a kapcsolatot a francia konszern megállapodása a Dongfenggel.
Audi Hungaria: nőtt az árbevétel
Jelentősen növelte árbevételét tavaly a Volkswagen-csoporthoz tartozó Audi AG magyarországi leányvállalata – hangzott el a társaság tegnapi sajtótájékoztatóján, Ingolstadtban. Az MTI jelentése szerint a 2012-es, 5,282 milliárd után tavaly hat százalékkal magasabb, 5,588 milliárdos árbevételt produkált a vállalat, amely az előző évi 1,038 milliárd után 2013-ban 968 millió eurót fordított fejlesztésre magyarországi telephelyén.
Tavaly az árbevétel kétharmadát a motorgyártás hozta; ezen a területen a soros, négyhengeres benzines és dízelhajtású erőforrásokból készült a legtöbb. Thomas Faustmann, az Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezetésének elnöke elmondta, a Volkswagen-csoport valamennyi márkájához szállítanak Győrből erőforrásokat, a győri gyár világszerte harminc üzemet szolgál ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.