Az indoklás szerint az aránytalan forgalomkülönbségek miatt kellett változtatni a szabályokon. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. kimutatása szerint a 6300 dohányboltból, a hipermarketekben, plázákban, benzinkutakon működő 200 dohánybolt a piaci forgalom 17 százalékát lefölözte. Ezzel szemben 2500 trafik a megélhetés határán van. Gyulay Zsolt, az NDN vezérigazgatója elmondta: a meglévő koncessziós joga mindenkinek megmarad, a zavartalan ellátás biztosított.
A 20 évre szóló koncessziós szerződések ugyanakkor érdekes jogi helyzetet teremtethetnek. „A felek a kártalanítás-fizetési kötelezettséget arra tekintettel kötik ki, hogy a koncessziót gyakorló a jelen szerződés megkötésekor meglevő, adott jogszabályi környezetben vállalja a jelen szerződéses kötelezettségeit, amelyek érdekében beruházásokat eszközöl” – olvasható a dokumentumban. A szerződés azt is tartalmazza, hogy a trafikos a településen vagy kerületen belül szabadon módosíthatja a dohánybolt helyét. Tehát amikor aláírták a szerződést, még nem tudhatták, hogy lesz a plázastop vagy a 200 méteres szabály. A negyedik körös trafikpályázat nyerteseinek még 10 napjuk van arra, hogy aláírják a koncessziós szerződést. Mivel a 127 új nemzeti dohánybolt döntő többsége faluban nyílik, ahol csak egy trafik lehet, ezért az új szabályok ezekre nem fognak vonatkozni.
Nem kereskedők nyertek
A költözésre kényszerülő trafikosoknak jelentős befektetése van a jelenlegi üzletük kialakításában, és a következő helyre szintén áldozniuk kell. „Ez gyakorlatilag egy újrakezdést jelent. Az elmúlt hónapokban már kialakult egy vásárlói kör, tapasztalatokat szereztek a vásárlói szokásokról. A költözés főleg a nagyvárosi trafikokat érinti, ott pedig már beszűkültek a lehetőségek, a jobb helyeket már régen elfoglalták” – mondta lapunknak Király Antal. A Trafikos Franchise Kft. vezetője szerint a fő probléma, hogy nem kereskedők nyertek, ezért sokakat nem is nagyon érdekel a forgalom alakulása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.