Tarlós István főpolgármester már tavaly augusztusban jelezte a fejlesztési miniszternek, hogy az M3-as vonal kocsijai „kritikus” műszaki állapotban vannak.
A kormány februárban kért tájékoztatást. A főváros 1100 oldalas jelentést küldött. A BKV helyzetértékelése mellett több szakértői tanulmány is helyet kapott. A dokumentumok a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban tett kitérő után a Miniszterelnökségen landoltak. Egyelőre nem dőlt el – legalábbis a hivatalos tájékoztatás szerint –, hogy a régi kocsikat újítják-e fel, vagy új szerelvényeket vásárolna a főváros - írja a Népszabadság.
A vonal pályáját, a biztosító-, irányító- és elektromos rendszerét azonban ettől függetlenül teljes egészében fel kell újítani. A beruházás legkevesebb 100 milliárd forintba kerül. Az idei évben tervezett munkák összértéke a teljes felújítási költség egy százalékát sem éri el, és nem jelentik a tervezett komplex felújítási program halasztását vagy megkérdőjelezését – válaszolta a lap kérdésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
A tervezési folyamat 2015 végéig is eltart, méghozzá a feladat nagyságát és komplexitását tekintve igen feszített ütemezés mellett van szükség ennyi időre. A nyertes köteles elkészíteni a megvalósíthatósági tanulmányt és az összes engedélyezési tervet, de a cég feladata lesz az engedélyek beszerzése és a kivitelezési tender műszaki dokumentációjának összeállítása is. A tervezői tenderre három cég jelentkezett, de a hiánypótlások után csak egy érvényes ajánlat maradt.
A nem kevésbé időigényes kivitelezői tendert csak a tervek birtokában hirdethetik meg. S csak ennek sikeres lezárása után kezdődhet a tényleges munka, amely előreláthatólag öt évig tart majd. Jelen elképzelések szerint a felújítást szakaszolnák, így évente 4-4 állomást zárnának le, de várhatóan ez is jelentős közlekedési nehézséget okoz.
A beruházás megvalósításához számítanak a 2014–2020 közötti uniós finanszírozási ciklusban elnyerhető támogatásra. Az uniós források megszerzéséig azonban a vonal – jelenlegi kritikus műszaki állapota miatt – csak jelentős korlátozások bevezetése mellett lenne üzemeltethető – magyarázza a BKK.
Az üzemben tartás érdekében a BKV már tavaly megkezdte a leginkább elhasználódott sínszálak cseréjét, amelyek pontos helyszíneit szakértői vizsgálat határozta meg. Tizenötezer métert a BKV maga cserélt le. A munka most külső vállalkozó bevonásával folytatódik, így 2015 végére fejeződhet be a teljes – 42 ezer sínfolyóméter – cseréje.
A korszerűsítés költsége a versenyeztetés során alakul ki, így a BKK nem kívánt becslésekbe bocsátkozni. A beruházásokat a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződésben szereplő 8 milliárd forintos fejlesztési forrásából finanszírozza a BKV - írja a Népszabadság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.