BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nő a Barátság I. kapacitása

Egy 120 kilométeres magyarországi és egy 8 kilométeres szlovákiai szakaszon folyik a Barátság I. olajvezeték cseréje. Az új cső a mostaninál nagyobb kapacitású lesz, 60 millió euróba kerül, és a tervek szerint egy év múlva már olaj folyhat rajta

Százhalombatta és a szlovákiai Sahy között folyik a Barátság I. olajvezeték cseréje. A beruházás tavaly kezdődött, és várhatóan a jövő év első negyedére készül el teljesen. Mintegy 60 millió euróba kerül a Moltól kért tájékoztatás szerint.

A Mol csoport szlovákiai leányvállalata, a Slovnaft valamint a Transpetrol szlovákiai olajszállító vállalat 2012 decemberében jelentette be, hogy együttműködési megállapodást írtak alá a Szlovákiát Magyarországgal összekötő Barátság 1 olajvezeték felújításáról és szállítókapacitásának megnöveléséről. A vezeték teljes hossza 128 kilométer, ebből 120 kilométer jut magyarországi és 8 kilométer szlovákiai területre. A cső Sahynál csatlakozik a Csehországig tartó, déli Druzsba vezetékrendszerhez.

A Molhoz tartozó, százhalombattai Dunai Finomító (Dufi) és Sahy között a jelenlegi éves 3,5 milliós kapacitást 6 millió tonnára emelik. Emiatt az új Barátság I. vezeték átmérője az addigi 400 milliméter helyett 450 milliméter lesz, a maximális engedélyezett nyomása pedig 64 bar. Új szivattyúállomás is épül Százhalombattán, Szlovákia irányába. A maximális teljesítményt a vezetéken úgynevezett súrlódáscsökkentő adalék alkalmazásával biztosítják. A Mol szlovákiai partnere, a Transpetrol is lecseréli az ottani, Sahyig tartó szakaszt.

A nagynyomású, szárazföldi (onshore) szénhidrogén szállítóvezetékeket általában 30 évre tervezik, de megfelelő karbantartással ez akár meg is duplázható a Mol kommunikációs osztályától kapott tájékoztatás szerint. A megfelelő karbantartási szint biztosításának kulcsa az, hogy bizonyos időközönként (általában 5 évente) el kell végezni a csővezeték diagnosztikai vizsgálatait. Ennek alapján készítik el a vonatkozó csőszakasz karbantartási tervét. „A fentiek nemzetközi sztenderdeken és gyakorlaton alapuló jól bevált módszerek, amelyet a Mol is követ.

A megfelelő diagnosztikai módszerek alkalmazása és az arra épülő karbantartási gyakorlat következtében a Barátság-1 is kiválóan üzemelt, 1962-es üzembe helyezése óta” – hangsúlyozták a társaságnál.
A Mol csoport a tulajdonosa és üzemeltetője az együtt 850 kilométer hosszú és évi 14,0 millió köbméter kapacitású Barátság I., Barátság II., Adria és más, helyi távvezetékekből álló kőolajszállító távvezetékeknek.

A két Barátság vezetéken Russian Export Blend minőségű kőolajat importál Oroszországból Fehéroroszországon és Ukrajnán keresztül. A Barátság távvezeték rendszer teljes évi szállítókapacitása körülbelül 11,4 millió tonna, amelyből mintegy 7,9 millió tonna a Magyarországra Ukrajnából belépő Barátság II-n, és körülbelül 3,5 millió tonna a Magyarországra a Szlovák Köztársaságból belépő Barátság I-en biztosítható. Az Adria távvezeték az adriai-tengeri Omisalj termináltól Horvátországon keresztül többféle kőolaj szállítására alkalmas szállítókapacitása 10 millió tonna.

Déli Áramlat: az EU óvatosságot vár el

Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke a a The Daily Telegraphnak adott nyilatkozata szerint azt várja Bulgáriától, az orosz gázt hozó Déli Áramlat gázvezeték első európai szakaszának építőjétől, hogy „legyen nagyon óvatos, és lépéseivel ne kerüljön ütközésbe az EU-nak a vzetékre vonatkozó új, szigorúbb megítélésével. Krisztian Vigenin bolgár külülgyminiszter előzőleg azt mondta, hogy bár a Nyugat és Oroszország közötti mostani feszültség ideiglenesen fékezhet a csővezeték beruházásán, hosszabb távon nincs mitől tartani.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.