BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A gyümölcsös sörök húzzák a piacot

Bár a tavalyi év nagyjából 4,5 százalékos csökkenést hozott a hazai sörpiacon, a hazai gyártók viszonylag optimisták a közeli jövőt illetően, jelentős részben a növekvő belső kereslet miatt. A jelenleg is tartó labdarúgó vb is használhat a forgalomnak.

Bár az elmúlt év nem volt könnyű a magyar sörgyártó vállalatok számára, a lakossági fogyasztás, illetve a fogyasztói bizalom emelkedése nyomán van esély arra, hogy újra növekedjen a piac – derül ki a piaci szereplők nyilatkozataiból. A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint 2013-ban 5,704 millió hektoliter sört értékesítettek a tagvállalatok – a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Zrt. és a Borsodi Sörgyár Kft. – Magyarországon, amely 4,45 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A teljes értékesített mennyiségnél ugyanakkor kisebb volt a visszaesés, mert az export jelentősen növekedett 2013-ban.

A szervezet szerint a visszaesés mögött elsősorban az év eleji, 10 százalékos jövedéki adó emelés áll. Az érintett söripari vállalatok 2013-ban összesen 66 milliárd forint adót fizettek be a költségvetésbe, amelynek jelentős tétele a jövedéki adó (37 milliárd forint), az áfa (21 milliárd forint), valamint a környezetvédelmi termék díj (2,1 milliárd forint).

„Az elmúlt 5 év tapasztalatai alapján egyértelműen kimutatható, amikor nem növekedett a jövedéki adó, akkor a sörforgalom és az adóbevétel is növekedett. Ugyanakkor, amikor a jövedéki adó szintje növekedett, a forgalom csökkent, így az adóbevétel csak kis mértékben tudott növekedni” – mondta a szervezet éves sajtótájékoztatóján Csíkné Dr. Kovács Klára, a Magyar Sörgyártók
Szövetségének elnöke.

A szervezet adatai szerint az értékesítésen belül jórészt folytatódtak a korábbi tendenciák: így tovább csökkent a visszaváltható üvegek aránya, míg a dobozos kiszerelésű sörök térnyerése folytatódott. A termékválasztékon belül pedig a prémium és közepes kategóriájú sörök forgalma csökkent, míg a gazdaságos, illetve kereskedelmi márkájúak forgalma 8 százalékkal emelkedett.

Hasonlóan látja a helyzetet Pálfalvi Márta, a Heineken Hungária vállalati kapcsolatokért felelős és kommunikációs igazgatója, aki szerint a lager sörök piaca évek óta csökken. Ennek ugyanakkor részben az az oka, hogy a piacon megjelentek új termékkategóriák, így az ízesített sörök és az alacsony alkoholtartalmú, palackozott long drinkek, amelyek egyre népszerűbbek, akárcsak az olyan könnyen iható, frissítő italok, mint a radlerek. Pálfalvi Márta szerint különösen erős az idén a ciderek forgalma: a Heineken Hungáriánál áprilisban közel 300 százalékos növekedést tapasztaltak 2013 áprilisához képest, vagyis háromszorosa a forgalom az egy évvel korábbinak.

A piaci átalakulás az értékesítés helyét is érinti: a vásárlóerő éveken át csökkent, ami a vendéglátóhelyekről a kiskereskedelmi egységek, a boltok, szupermarketek felé nyomta az értékesítést. „Bízunk benne, hogy ez a trend most megfordul, tekintettel arra, hogy élénkülni látszik a belső kereslet. A kutatásaink és tapasztalataink azt mutatják, hogy a magyar fogyasztók nyitottak az újdonságokra, mind az új ízekre, mind az új kiszerelésekre. Ezeknek a fogyasztói igényeknek igyekszünk maximálisan megfelelni. Egyre több innovációt vezetünk be: az innovációs rátánk a Heineken csoporton belül Magyarországon az egyik legmagasabb: 22 százalék, ami a magyar vállalatok rangsorában is előkelő helyezést jelent” – hangsúlyozta.

„Összességében azt lehet mondani, hogy a piacot az innováció formálhatja tovább a következő években, ebben pedig a Heineken élen jár a hazai piacon is” – hangsúlyozta Pálfalvi Márta. Hozzátette: a sör több, mint egy szeszes ital, elengedhetetlen hozzávalója a sport- és könnyűzenei eseményeknek vagy a kellemes baráti beszélgetéseknek; a magyarok pedig szívesen járnak fesztiválozni, meccset nézni a barátaikkal egy hangulatos kerthelyiségben. A Heinekennél büszkék rá, hogy az 5000 fősnél nagyobb hazai fesztiválok mintegy 73 százalékán ők biztosítják a sörkínálatot.

A sörpiac fontos eleme a hazai gazdaságnak, mivel közvetve 15 000 embernek ad munkát, megélhetést. Ha megindul is a növekedés, ez még évekig erősen sebezhető lesz, és újabb csökkenésbe fordulhat, akár a jövedéki adó emelésével. „Az iparág számára ezért különösen fontos a stabil gazdasági környezet. Ezzel ugyanakkor úgy látom, a kormányzat is tökéletesen tisztában van. Ezért egyértelműen optimista vagyok” – fogalmazott a kommunikációs igazgató. Ami pedig a tervezett fejlesztéseket illeti, Pálfalvi Márta közölte: az idén bevezetett innovatív kiszerelések egy részének hazai gyártásához elkerülhetetlen a soproni gyár fejlesztése, amely stratégiai gyártóbázisként exportra is termel. Ezt a beruházást előreláthatóan már az idén megkezdik.

Megújult a Soproni márka

Annak érdekében, hogy a Soproni termékpalettája könnyebben beazonosítható legyen, a márka úgy döntött, új arculatot ad a söreinek. A kommunikációs igazgató szerint a márkához társítható innovatív szemléletet, optimizmust igyekeztek megjeleníteni az üvegek külsején is. A Heineken hisz az innovációban, ezért természetes, hogy a legfontosabb márkával diktálni és követni szeretné a piaci trendeket. Újítás, hogy a Soproni – kategóriájában elsőként –, a teljes termékpalettán feltünteti az egyes termékek energiaértékét, amely az egyre tudatosabban táplálkozó fogyasztókat segíti. A megújult csomagolás ugyanakkor ugyanazt a tradicionális, jól bevált, a fogyasztók által megszeretett sört rejti.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.