A műszaki áruházak szórakoztató elektronikai forgalmának 80 százalékát a televízió-eladások tették ki az idei évben.
Jóllehet a tévék már tavaly is a legkapósabb termékeknek számítottak, idén nagyjából 30 százalékkal több készülék kelt el. Emellett bővült mindazon cikkek forgalma is, amelyek a televíziókhoz kapcsolódnak. Így például a televíziózás digitális átállása révén set top boxok eladása harmadával nőtt, a játékkonzoloké viszont közel 90 százalékkal, miután megérkezett az új Playstation 4, és az új Xbox. A GfK adatai szerint az első negyedévben a szórakoztató elektronikai termékek eladásából 21, a telekommunikációs eszközökből pedig 26 százalékkal nőtt a kereskedelem bevétele az elmúlt év azonos időszakában regisztrált értékhez képest.
Rohrböck András, az Expert Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója azonban nem lepődik meg a kereslet nagymértékű bővülésén, mert „alacsonyak a kamatok, olcsóbbak a hitelek, ilyenkor az emberek vásárolni szoktak.”
A cégvezető ugyanakkor arra is rámutat, hogy öt év alatt negyven százalékkal szűkült a barna- és fehér áruk piaca, így rengeteg az úgynevezett elmaradt vásárlás. A mostani tendencia nem csak a darabszám növekedése révén pozitív, hanem olyan értelemben is, hogy tulajdonképpen minőségi csere folyik: a háztartási gépek és az egyéb készülékek energiahatékonysága jelentősen javult a piacszűkülés évei alatt.
A telekommunikációs eszközök említett keresletbővülése azonban kétoldalú. A mobiltelefonok darabszáma közel 15 százalékkal csökkent, ami azt mutatja, hogy a piac telített, ugyanakkor a drágább készülékek, vagyis az okostelefonok révén a kereskedők bevétele még emelkedik is. A televíziók után következő legkapósabb kategória a táblagépeké, amelyekből az első negyedévben ötödével több kelt el. A táblagépek 60 százaléka 5-7 hüvelykes képátlójú, 27 százalék a 7-10 hüvelykes, ugyanakkor a jövő a munkára is alkalmas nagyméretű, táblagépeké – mondja Rohrböck András.
Az okostelefonok miatt ugyanakkor továbbra is esik a kamkorderek és a fényképező gépek eladása, és ugyancsak alig kelendő már a hagyományos CD lejátszó. Jóllehet az Expert a bolthálózat bővítésén dolgozik, az internetet egy sok lehetőséget nyújtó marketing eszközként kezeli: az árukereső portálok hozzák a vevőket a cég honlapjára.
Másrészt Rohrböck András úgy tartja, hogy a boltnak nem annyira kiszolgáló egységnek, inkább vásárlási élményt nyújtó bemutatóteremmé kell válnia.
„A fejlettebb piacokon tapasztaltak azt mutatják – különösen az általunk forgalmazott termékkörben – , hogy a tiszta internet-kereskedelem bővülésének határt szab, hogy az emberek az élményt keresik” – mondta a cégvezető, aki szerint a vevők azt várják el, hogy az üzletekben mutassák meg, hogyan működik a készülék, ott helyben összehasonlíthassák más termékekkel, az eladó beszélgessen velük, a termékismeret révén segítsen a választásban.
Az összehasonlítás és információgyűjtés amúgy is folyik az interneten, blogokon, fórumokon keresztül. Általánosan elterjedt, hogy az üzletben a vásárlók az okostelefonjukkal az interneten azonnal összehasonlítják a termékek árait. A világháló tehát megkerülhetetlen, de nem lesz kizárólagos értékesítési csatorna. Egyebek közt azért sem, mert sok esetben az a döntő, mikor is kell a vevőnek az áru, ami a boltban azonnal megkapható, míg internetes rendelés esetén jó pár nap, amíg kiszállítják.
Bővül az Expert hálózat
Az Expert idén nyolc új egységet nyit, amelyek közül három már megkezdte a munkát. A tavaly nyitott kecskeméti és szolnoki áruház után februárban az egri Agria Park bevásárló központban nyílt egy 500 négyzetméteres Expert üzlet, majd Mezőtúr és Nagykanizsa következett, a következő pedig Siófokon lesz. Év végére országszerte 140 üzlet fog működni az Expert színeiben. Ezek közül a tervek szerint 75 saját és franchise bolt lesz, valamint 65-re emelkedik az úgynevezett Expert partner kiskereskedők száma. A hálózatot a 12 ezer négyzetméteres hódmezővásárhelyi és az 5 ezer négyzetméteres budapesti raktárból látják el áruval.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.