BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A vb is húzta a tv-piacot

Sok a korábban elhalasztott vásárlás, viszont minőségi csere is zajlik napjainkban: a háztartási gépek és az egyéb készülékek energiahatékonysága jelentősen javult a piacszűkülés évei alatt.

A műszaki áruházak szórakoztató elektronikai forgalmának 80 százalékát a televízió-eladások tették ki az idei évben.

Jóllehet a tévék már tavaly is a legkapósabb termékeknek számítottak, idén nagyjából 30 százalékkal több készülék kelt el. Emellett bővült mindazon cikkek forgalma is, amelyek a televíziókhoz kapcsolódnak. Így például a televíziózás digitális átállása révén set top boxok eladása harmadával nőtt, a játékkonzoloké viszont közel 90 százalékkal, miután megérkezett az új Playstation 4, és az új Xbox. A GfK adatai szerint az első negyedévben a szórakoztató elektronikai termékek eladásából 21, a telekommunikációs eszközökből pedig 26 százalékkal nőtt a kereskedelem bevétele az elmúlt év azonos időszakában regisztrált értékhez képest.

Rohrböck András, az Expert Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója azonban nem lepődik meg a kereslet nagymértékű bővülésén, mert „alacsonyak a kamatok, olcsóbbak a hitelek, ilyenkor az emberek vásárolni szoktak.”

A cégvezető ugyanakkor arra is rámutat, hogy öt év alatt negyven százalékkal szűkült a barna- és fehér áruk piaca, így rengeteg az úgynevezett elmaradt vásárlás. A mostani tendencia nem csak a darabszám növekedése révén pozitív, hanem olyan értelemben is, hogy tulajdonképpen minőségi csere folyik: a háztartási gépek és az egyéb készülékek energiahatékonysága jelentősen javult a piacszűkülés évei alatt.

A telekommunikációs eszközök említett keresletbővülése azonban kétoldalú. A mobiltelefonok darabszáma közel 15 százalékkal csökkent, ami azt mutatja, hogy a piac telített, ugyanakkor a drágább készülékek, vagyis az okostelefonok révén a kereskedők bevétele még emelkedik is. A televíziók után következő legkapósabb kategória a táblagépeké, amelyekből az első negyedévben ötödével több kelt el. A táblagépek 60 százaléka 5-7 hüvelykes képátlójú, 27 százalék a 7-10 hüvelykes, ugyanakkor a jövő a munkára is alkalmas nagyméretű, táblagépeké – mondja Rohrböck András.

Az okostelefonok miatt ugyanakkor továbbra is esik a kamkorderek és a fényképező gépek eladása, és ugyancsak alig kelendő már a hagyományos CD lejátszó. Jóllehet az Expert a bolthálózat bővítésén dolgozik, az internetet egy sok lehetőséget nyújtó marketing eszközként kezeli: az árukereső portálok hozzák a vevőket a cég honlapjára.

Másrészt Rohrböck András úgy tartja, hogy a boltnak nem annyira kiszolgáló egységnek, inkább vásárlási élményt nyújtó bemutatóteremmé kell válnia.
„A fejlettebb piacokon tapasztaltak azt mutatják – különösen az általunk forgalmazott termékkörben – , hogy a tiszta internet-kereskedelem bővülésének határt szab, hogy az emberek az élményt keresik” – mondta a cégvezető, aki szerint a vevők azt várják el, hogy az üzletekben mutassák meg, hogyan működik a készülék, ott helyben összehasonlíthassák más termékekkel, az eladó beszélgessen velük, a termékismeret révén segítsen a választásban.

Az összehasonlítás és információgyűjtés amúgy is folyik az interneten, blogokon, fórumokon keresztül. Általánosan elterjedt, hogy az üzletben a vásárlók az okostelefonjukkal az interneten azonnal összehasonlítják a termékek árait. A világháló tehát megkerülhetetlen, de nem lesz kizárólagos értékesítési csatorna. Egyebek közt azért sem, mert sok esetben az a döntő, mikor is kell a vevőnek az áru, ami a boltban azonnal megkapható, míg internetes rendelés esetén jó pár nap, amíg kiszállítják.

Bővül az Expert hálózat
Az Expert idén nyolc új egységet nyit, amelyek közül három már megkezdte a munkát. A tavaly nyitott kecskeméti és szolnoki áruház után februárban az egri Agria Park bevásárló központban nyílt egy 500 négyzetméteres Expert üzlet, majd Mezőtúr és Nagykanizsa következett, a következő pedig Siófokon lesz. Év végére országszerte 140 üzlet fog működni az Expert színeiben. Ezek közül a tervek szerint 75 saját és franchise bolt lesz, valamint 65-re emelkedik az úgynevezett Expert partner kiskereskedők száma. A hálózatot a 12 ezer négyzetméteres hódmezővásárhelyi és az 5 ezer négyzetméteres budapesti raktárból látják el áruval.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.