A közüzemi díjak gyors emelkedésén keresztül az elméleti összefüggések ismerete nélkül is érzékelhető a vidéki lakosság számára, hogy a jövedelmük korábban is alacsonyabb volt, mint a fővárosi lakosságé, de korábban a megélhetési költségeik is alacsonyabbak voltak, mint a városi lakosságnak.
Általában nem fizettek szemétdíjat, és szennyvízdíjat is csak alig. A környezetvédelmi követelmények szigorodása, az infrastruktúra beruházások kikényszerítésén keresztül ezt a korábbi előnyt erodálja. A kiépülő kisebb méretű rendszerek fajlagos költségei magasabbak, mint amit a méretgazdaságos nagyobb rendszereknél tapasztalhatunk. Ez azért veszélyes, mert hosszabb távon a falvak lakosságmegtartó képességét is veszélyezteti. A közüzemi díjakban lévő különbségek számottevően befolyásolják a kisvállalkozások költségszerkezetét. Egy olyan egyszerű szolgáltatás, mint például az autómosás, költségeiben jelentős tétel a víz- és a szennyvízdíj. A kistelepüléseken ez a díjtétel két-háromszorosa lehet például a fővárosi közműdíjnak.
Ezt a költségdifferenciát az ingatlanárak, illetve -bérleti díjak különbsége lehet, hogy kiegyenlíti, de előfordulhat, hogy nem, és akkor a kistérségek ilyen szolgáltatások nélkül maradnak. A magyar közigazgatás szétaprózott, az átlagos településméret (3290 fő) a második legkisebb Európában, emiatt is erőforrásszűkösek az önkormányzatok. Amennyiben a környezetvédelmi szolgáltatásokat költségarányosan, piaci árakon biztosítjuk a lakosságnak, a környezetvédelem sajátos piacbefolyásoló tényezővé válik. A nagyobb ellátó rendszerek (szennyvíztisztítók, hulladékártalmatlanítók stb.) a mérettel degresszív fajlagos kezelési költségeket eredményeznek. A degresszivitási tényező igen magas, emiatt minden olyan tevékenység, amelynek költségszerkezetében magasak az említett kiadások, a nagyobb ellátórendszerek közelébe települ. Ez újfajta komparatív előny a nagyobb települések javára. Ez környezetvédelmi szempontból nagyrészt kedvezőtlen fejlődési irányt jelent, hiszen ezen, a módon a környezetvédelmi intézkedésekkel is, tovább gyorsítjuk az urbanizációt és a kistelepülések eltűnését. Az ellentmondást a településméret szerint differenciált normákon vagy a támogatási rendszereken keresztül lehetne feloldani.
Kicsi a tisztítókapacitás
A csatorna- és vízdíjak emelkedő tendenciája egy másik, nem kevésbé jelentős problémát is okoz. Jelenleg egyes tisztítók kapacitáskihasználtsága igen alacsony, előfordul, hogy a település nem tud elegendő szennyvizet szolgáltatni az eleveniszapos tisztító működtetéséhez. A tisztítók beruházási és működtetési költsége tetemes, s a tervezett hálózat várható kihasználatlansága országos méretekben hatalmas veszteségekkel jár. Az EU támogatásból megépített hálózatot 20-25 év múlva fel kell újítani. Kérdés, hogy képződik-e kellő felújítási alap ezeknek a munkáknak az elvégzéséhez. A jelenlegi üzleti modellek alapján aligha.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.