A Gazdasági Versenyhivatal nyolc budapesti transzportbeton gyártó vállalkozással és a Magyar Betonszövetséggel szemben 2 790 200 000 forint összegű bírságot szabott ki, mert 2005 és 2007 között az 1000 köbméter feletti Budapest-környéki transzportbeton megrendeléseket előre meghatározott kvóta mentén felosztották, valamint meghatározták a transzportbeton árszintjét, ezzel egységes, folyamatos és komplex jogsértést követtek el.
A GVH a rendelkezésére álló bizonyítékok (találkozókon készült táblázatok és naplóbejegyzések, egyéb feljegyzés) alapján megállapította, hogy a 2005-től 2007-ig terjedő időszakban a Betonpartner Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a Cemex Hungária Építőanyagok Kft., a DBK-Földgép Építési Kft., a Duna-Dráva Cement Kft., az Osteuropäische Zementbeteiligungs AG, a Magyar Betonszövetség „v.a.”, a STRABAG Építő Zrt., a Frissbeton Betongyártó és Forgalmazó Kft., valamint a LASSELSBERGER HUNGÁRIA Termelő és Kereskedelmi Kft. a piac felosztása és a piaci árszint megtartása céljából rendszeresen tárgyalásokat folytattak.
A Gazdasági Versenyhivatal eljárásában azt vizsgálta, hogy a Betonpartner, a Cemex, a DBK, a Frissbeton, a Holcim, a TBG, a Lasselsberger és a Strabag a Magyar Betonszövetség kereteit is felhasználva 2005-től 2007-ig terjedő időszakban a piaci árszint megtartására és a piac felosztására irányuló tárgyalásokat folytattak-e. A GVH vizsgálata arra is kiterjedt, hogy a vizsgált időszakban a vállalkozások információt cseréltek-e egymással, amely szerint bizonyos üzletfeleket kölcsönösen nem szolgálnak ki.
A bizonyítékok szerint az érintett vállalkozások felsővezetői évente egy alkalommal (Magyarországon, Ausztriában), a középvezetők havonta több alkalommal (a Magyar Betonszövetség irodájában) találkoztak - írja a GVH közleményében. Az egyeztetések célja az volt, hogy a vállalkozók a korábban meghatározott árszinteket és a „védett” vevőiket megtartsák, valamint a piaci részesedéseknek megfelelően felosszák a vevőket egymás között - állítja a GVH.
A bírságkiszabás során döntő súlyt képviselt, hogy az árrögzítés és a piacfelosztás "kőkemény kartellnak" minősül és a vállalkozások a jogsértő magatartásukkal jelentős mértékben korlátozták a versenyt - szól a közlemény. A GVH figyelembe vette az érintett vállalkozások piaci részesedését a vizsgált időszakban a budapesti transzportbeton piacon és további súlyosító körülményként értékelte, hogy a transzportbeton árszintjének meghatározását a vállalkozások ténylegesen megvalósították.
A versenykorlátozó megállapodások legsúlyosabb esetét a titkosan megvalósított, úgynevezett kőkemény versenykorlátozások jelentik. Ezek a megállapodások a vételi vagy az eladási árak versenytársak közötti közvetlen vagy közvetett meghatározására, a piac versenytársak által történő felosztására (ideértve a versenytárgyalási összejátszást is), vagy termelési, eladási kvóták meghatározására vonatkoznak, s éppen ezért sem kivétel, sem mentesség alá nem eshetnek az indoklás szerint. A GVH súlyosító körülménynek tekintette továbbá a felróhatóságot, amelyet különös súllyal értékelt arra is tekintettel, hogy számos bizonyíték igazolta, hogy az érintett vállalkozások a találkozók titkosságának megőrzésére szolgáló fokozott biztonsági intézkedéseket hajtottak végre, amelyek arra utalnak, hogy tisztában voltak magatartásuk jogellenességével.
A vállalkozások közül a Strabag Építő Zrt. többszörös visszaeső, erre figyelemmel a GVH vele szemben 200 százalékkal növelte a bírság alapösszegét.
A GVH bizonyítottság hiányában megszüntette az eljárást a vállalkozásoknak a nem fizető vevők kölcsönös ki nem szolgálásával összefüggő és a 2008-tól tanúsított magatartásai vonatkozásában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.