A Vecernji List azonban emlékeztet, hogy a nyugati diplomácia erősen dolgozik azon, hogy Oroszország ne szerezzen újabb hídfőállásokat Horvátországban és Magyarországon. Ezért a Mol kiszállására vonatkozó döntés sem Zágrábban születik majd meg, hanem Budapesten. A végső szót Orbán Viktor miniszterelnök mondja majd ki, miután egyeztetett az uniós illetékesekkel. A Gazprom vezetői állítólag az év végéig konkrét választ várnak tőle, jövőre pedig már nyélbe is ütnék az üzletet. A Moltól megvásárolandó hányad mellé 19 százalékot vennének a horvát államtól, amelynek így 25 százaléka plusz egy részvénye maradna az INA-ban.
Magyar részről növelheti az eladási kedvet a Vecernji List gazpromos forrása szerint, hogy az orosz társaság euró milliárdokat fordítana magyarországi erőművek korszerűsítésére. (Az MVM illetkései pénteken tértek vissza moszkvai, gázvásárlási tárgyalásaikról.) A kérdésről a lap a Gazprom vezetésének szerdai, zágrábi tárgyalásai kapcsán írt, amelyeken állítólag éppen azért hagytak nyitva kérdéseket, mert Magyarországról várnak válaszokat.
A megbeszélésekről a Gazprom is kiadott közleményt, de abban nem említi az INA-t. Arról tájékoztat, hogy az igazgatósági elnöke, Alekszej Miller vezette küldöttség a Gazprom horvátországi exportjának jelentős növeléséről egyeztetett. Találkoztak Ivo Josipovic horvát elnökkel és Zoran Milanovic horvát miniszterelnökkel is. Sorra vették az olaj- és gázipari együttműködés erősítésének kilátásait, kiemelten a Déli Áramlat gázvezeték beruházást, és annak a horvátországi leágazását. (Horvátországnak a Déli Áramlathoz való csatlakozásáról már 2010 márciusában megszületett az orosz-horvát kormányközi megállapodás.) A cső a szerbiai szakaszról ágazna le, ahogyan majd a bosznia-hercegovinai is.
A Gazprom 2014 első felében 340 millió köbmétert gázt adott el a délkelet-európai országnak, 45 százalékkal többet, mint 2013 egészében. Tárgyaltak közös, földgázüzemű jármű projektekről is, továbbá, hogy a Gazprom Nyefty is ajánlatot tenne a rövidesen kiírandó, tengeri szénhidrogén-koncessziók megszerzésére.
Az Európai Unió által egyre inkább kifogásolt Déli Áramlaton 2015 végén indulna meg a gázszállítás. A cső legnagyobb kapacitása évi 63 milliárd köbméter lenne, ezt 2018-ben érné el, és átszelné Magyarországot is.
Tavaly szeptemberben a Gazprom és az LNG Croatia tervet készített a földgáz horvátországi, jármű üzemanyagként történő használatáról. A Jutarnji List a horvát gazdasági minisztert is megemlítette Alekszej Miller tárgyalópartnerei között, a megbeszélések témái között pedig az INA sorsát is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.