BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A parkolási rend átalakításával segítené a BKK a bicikliseket

A MOL Bubi közbringarendszer megvalósításával párhuzamosan a BKK folytatja a belváros komplex kerékpárosbarát fejlesztését, melynek célja, hogy a kerékpározás, az autós forgalom és a parkolás egyaránt a mainál biztonságosabbá váljék - derül ki a BKK közleményéből.

A fejlesztés kilenc kerületet, összesen 30 fő- és gyűjtőútszakaszt érint (11,5 km kerékpársáv, 13 km kerékpáros nyommal megjelölt útszakasz), 64 egyirányú utca megnyitását, 60 jelzőlámpás csomópont korrekcióját, 1600 férőhelynyi kerékpártámaszt kihelyezését, valamint 20 kisebb forgalmirend-módosítást foglal magában.
 
A ferdén tolatva parkolást a kétirányú kerékpározásra megnyitott egyirányú utcákban alkalmazza a BKK, ugyanis a tapasztalatok szerint nagyobb biztonságot jelent a közlekedők számára. A gépjárművezetők induláskor helyzetükből adódóan mindkét irányban belátják azt az útszakaszt, ahova kihajtani készülnek, így a kerékpárral közlekedőket is jobban észreveszik. A terveket minden esetben forgalombiztonsági szempontból is vizsgálták.
 
A kétirányú kerékpáros forgalom számára megnyíló utcákban a ferde parkolás iránya sok esetben megfordul a kerékpárosok és az autósok együttes biztonsága érdekében. Ezt a megoldást először az V. kerületi Szemere utcában alkalmazták, és ott biztonságosan működik. Az intézkedés célja, hogy a parkolásból elinduló járművek vezetői jobban rálássanak az adott útszakaszra, ezzel is növelve a forgalombiztonságot. Szokatlan lehet tolatva, ferdén parkolni, de ennél a műveletnél a tükrök segítségével maximálisan rálátunk az érintett útszakaszra, illetve a kerékpárosok által használt, a parkoló autók melletti sávra - írja a BKK friss közleményében.

A menetirány szerinti kiálláskor pedig a járművezető közvetlenül, nagy szögben és láthatja az útszakaszt és a közeledő kerékpárost. A mai rend, miszerint orral, ferdén kell beállni, kényelmes, gyors és biztonságos, azonban kiálláskor a tolatás még kerékpárosok nélkül is kockázatos, hiszen nincs az autókon olyan tükör, amelyik ebben a szögben lát, és a járművezető sem képes tökéletesen hátrafelé, a másik autó takarásából figyelni.

Biciklis forgalom esetén a tolatás még inkább balesetveszélyes: a fokozatosan vagy hirtelen kiálló autó vezetője nem biztos, hogy időben észreveszi a kerékpárost, emiatt a kerékpáros esetleg megijed és hirtelen elveszti egyensúlyát, elesik, és ezt az autós már végképp nem láthatja. A parkolási rend módosítása tehát szükséges és indokolt mind a kerékpárosok, mind pedig az autósok biztonsága érdekében. A ferdén tolatva parkolás további előnye, hogy az autó hátsó csomagtartójába a járda felől lehet bepakolni, s így az autós sincs kitéve az úttesten zajló forgalomnak.

A BKK 2014 novemberéig folyamatosan bevezeti a ferdén tolatva parkolást az alábbi utcákban is, a kétirányú kerékpáros behajtás kijelölésével egyidejűleg:

  • Jókai utca
  • Podmaniczky utca (Bajcsy-Zsilinszky utca–Teréz körút között)
  • Vörösmarty utca (Podmaniczky utca–Király utca között)
  • Rippl-Rónai utca
  • Benczúr utca
  • Király utca (Teréz körút–Akácfa utca között)
  • Péterffy Sándor utca (Rottenbiller utca–Cserhát utca között)
  • Murányi utca (István út–Damjanich utca között)
  • Alsó erdősor utca (Dohány utca–Munkás út között)
  • Huszár utca (Rózsák tere–Rákóczi út között)
  • Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.