Egyetlen fillért sem kapott még a 4-es metró üzemeltetésére a BKV, holott az új vonal közel négymilliárdot vitt el eddig a fővárosi közlekedési cég kasszájából - állítja a Népszabadság, a Budapesti Közlekedési Központ szerint tévesen.
Amegrendelő BKK a lapnak elküldött tájékoztatása szerint a fővárosi költségvetésben rendelkezésre áll a BKK idei üzleti tervében szereplő közlekedésszervezői díj - írja a Népszabadság. A 4-es metró uniós támogatásának lehívása 2008 óta folyamatos.
A 4-es metró 2012-ben módosított finanszírozási szerződése szerint a fővárosnak a korábban meghatározott 40 milliárd helyett összesen 77 milliárd forintot kell adnia a beruházáshoz, ráadásul a fenntartás költségét is állnia kell.
A lap szerint hiába vár a BKV az idén lejáró 9,4 milliárdos hitelek kiváltását szolgáló új kölcsönszerződésekhez szükséges állami bankgaranciára is. Az ajánlatot tevő bankok – a Budapest, a Gránit és a KDB együtt 5,5 milliárd forintot adna – ugyanis leszögezték: csak állami kezességvállalás mellett hiteleznek.
A BKV a hiányzó 3,9 milliárd forintra újabb versenytárgyalást hirdetett, amelynek ajánlattételi határideje szeptember 8. Az eddig esedékes két részletet a cég saját éves keretének terhére, főként a szállítói számlák átütemezésével tudta csak kifizetni. A BKV a Népszabadság szerint a hitelfelvétel részbeni sikertelenségének okaként a bankok bizalomvesztését jelölte meg.
A BKK a cikkre reagálva azt közölte lapunkkal: "Nem igaz az az állítás, hogy egyetlen fillért sem kapott még a 4-es metró üzemeltetésére a BKV. A Budapesti Közlekedési Központ havonta fizet a BKV Zrt. részére a szolgáltatás ellentételezéseként kompenzációt. Ennek összege tartalmazza az M4-es metró üzemeltetésének költségeit is".
Mint írták, nem igaz az az állítás sem, hogy „a BKV már a szállítói számlák terhére törleszti a hiteleinek esedékessé vált részleteit”, mint ahogy az sem, hogy „az eddig esedékes két részletet a cég saját éves keretének terhére, főként a szállítói számlák átütemezésével tudta csak kifizetni. Ám ezzel egyre többször csúsznak ki az eddig kínosan betartott 60 napos fizetési határidőből”. A valóság ezzel szemben az, hogy a BKV Zrt.-nek nincs lejárt szállítói tartozása, fizetési kötelezettségeinek határidőben eleget tesz, és általában nem 60, hanem a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő 30 napos fizetési határidő betartásával - közölték.
A 4-es metró próbaüzemének és 2014. március 28-án megtörtént elindításától az utasforgalmi üzem ráfordításai a BKV Zrt. azon ráfordításainak részét képezik, amelyeket a Közszolgáltatási Szerződés szerint indokolt költségként – fővárosi hozzájárulással és felhatalmazással – a megrendelő BKK folyamatosan, havi rendszerességgel ellentételez - írta a BKK.
A fővárosi költségvetésben rendelkezésre álló, a BKK számára a rendszeres közlekedésszervezői források részeként átadott (rendelkezésre bocsátott) összegből az üzemeltető BKV Zrt. az általa megvalósított közlekedési teljesítményekkel arányos mértékben, a bevétellel nem fedezett, indokolt ráfordítások mértékével egyező nagyságban ellentételezi - jelezték.
A BKK azt közölte: a mai napig minden egyes hónapra megfizette a BKV Zrt.-nek azon havi szolgáltatási díjakat, amelyek fedezetet nyújtanak a biztosított közlekedési szolgáltatások költségeire, így az M4-es metró üzemeltetésére is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.