A kiemelt – 100 százalékban támogatott – orvosságok közül 51-nek átlagosan 124,2 százalékkal emelkedett és mindössze 13-nak csökkent az ára, átlagosan 20,3 százalékkal. Az emelt támogatást – 50, 70, vagy 90 százalékot – élvező készítmények körében kétszer annyinak nőtt az ára, mint amennyinek csökkent: 149 kerül többe októbertől, átlagosan 25,4 százalékkal, míg 72 lesz olcsóbb, átlagosan 22,4 százalékkal. A normatívan – 25, 55 vagy 80 százalékban – támogatott gyógyszerek körében viszont többnek csökken az ára, mint amennyinek emelkedik: 178 orvosságért ugyan átlagosan 3,1 százalékkal többet kell majd fizetni, de 311 olyan készítmény lesz, ahol a térítési díj átlagban 9,7 százalékkal mérséklődik.
A csökkenő árak alapvetően gyártói árversenyeztetés, az úgynevezett vaklicit következményei. A 2011 őszén bevezetett eljárás lényege, hogy az OEP árversenyt hirdet az azonos hatóanyagot tartalmazó generikus gyógyszerek között. A cégek nem ismerik egymás ajánlatát, vakon licitálnak. Az egészségbiztosító a legolcsóbb termék árát referenciaárnak tekinti, és ahhoz képest nyújt támogatást az ugyanabba a hatóanyag-csoportba tartozó többi terméknek is. A vaklicitbe a leggyakrabban szedett támogatott orvosságokat – például vérnyomás- és koleszterincsökkentőket, antidepresszánsokat – vonták be.
Az első három vakliciten még 5, 20, majd 8 milliárdot takarított meg a biztosító, de a gyártók figyelmeztettek, hogy egy bizonyos árszintnél lejjebb nem fogják vinni a termékeiket, mert ezzel azt kockáztatják, hogy más európai piacokon is csökkenteni kell készítményeik árát. Ráadásul az árspirállal elért extrém alacsony árak egy része már devalválja a gyógyszer, a kezelés értékét, amihez a nagy gyártók szintén nem kívánják adni a nevüket.
Európán belül már így is Magyarországon az egyik legalacsonyabb a gyógyszerek ára: az átlagos fogyasztói ár 2013-ban 1948 forint volt dobozonként, ami csak a tavalyi évben átlagosan 3,3 százalékos, 2010 óta pedig 6,3 százalékos árcsökkenést jelent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.