BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új esély a magyar vasútnak

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a tervek szerint szeptember végére készíti el a megújított vasúti törvény tervezetét. Ekkor derül ki, hogy mit emelt át a Hungrail Magyar Vasúti Egyesüléstől hétfőn átvett javaslatcsomagból

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés szeretné, ha a döntéshozók az általa javasolt módosításokat is átvezetnék a vasúti törvényen, amelyet bizonyos uniós elvárások miatt egyébként is át kell írni, azután pedig új formában 2015 június 16-ig hatályba léptetni. A szakmai tömörülés munkacsoportjainak vezetői hétfőn átadták a Hungrail javaslatcsomagját a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkár-helyettesének, Becsey Zsoltnak.

A javaslatok egy csoportja a vasútvállalatok adminisztrációs terheinek ésszerűsítésére, mindennapi működésük megkönnyítésére vonatkoztak versenyképességük javítása érdekében, a biztonsági szempontok szem előtt tartásával. Módosításainak köszönhetően gyorsabb lenne például a határforgalom, a ma még túlszabályozott szakma pedig megszabadulna bürokratikus (jelentési, képzési, bonyolult engedélyeztetési) kötelezettségei egy részéről. Kedvező esetben azt is remélhetik az érintett társaságok, hogy a költségeire vetített, százalékosan megadott felső jogszabályi határ szab majd korlátot az adminisztrációs kiadásaiknak.

A javaslatcsomag sok pontban foglalkozik a különböző vasúttípusokra vonatkozó közös szabályozásból adódó hátrányok felszámolásával. Így például el kellene különíteni a nagyvasút és a kisebb, helyi érdekű vasutakra vonatkozó szabályzásokat, a jelenlegi erdei vasutak mindegyikének pedig a turistavasút kategóriába kellene kerülnie. Az üzemelés szezonális jellegével összhangba kellene hozni a szabályozás minden (képzési, hatósági eljárási és adminisztrációs) vonatkozását. Az erdei vasutak közforgalmú, de nem közcélú szolgáltatást nyújtanak, pályarendszerük nem átjárható az országos hálózattal. Ne vonatkozzon továbbá a nagyvasúti előírás az elővárosi, térségi, vagy saját célú pályahálózatra sem.

A különböző előírásoknak megfelelő vasút társaságokra vonatkozó szabályozást is egyértelműen külön kell választani és súlyozni kell. A transzeurópai vonalon közlekedőket például nem lehet egy kalap alá venni közúti vasúttal (villamossal). Érdemes megfontolni a több szintű felosztást is. A vasúti árufuvarozási korridorokon egységes kapacitás-elosztási és díjképzési rendszert kell működtetni.

A Hungrail több tucatnyi javaslatából sok foglalkozik azzal, hogy hogyan lehetne tiszta képet teremteni a szakmában használt számos fogalom jelentésének használata kapcsán. Az egyesülés esetenként újbóli, pontos definiálást szeretne (sikló, függő vasút, sífelvonó), máskor a fogalmak tartalmának a módosítását javasolja, további esetekben pedig a megváltozott szakmai és piaci környezethez igazodva újak bevezetésének a szükségességét is felveti (üzemi karbantartó vasúti társaság). Szintén nagy hangsúlyt kapott a pályák használatának, hozzáférésének a szabályozása, illetve a biztonsági előírások ésszerűsítése.

Zöld jelzés a hajtányozásnak?

A Hungrail azt is javasolja, hogy a hajtányozás legalább a forgalomtól elzárt, vagy ideiglenesen elzárt pályákon legálisan művelhető legyen olyan feltételekkel, amelyet egy magánszemély teljesíteni tud.

A kedvtelési célú egyéb kötöttpályás közlekedésre is a kötöttpályás közlekedésre vonatkozó külön törvény tartalmazna itthon szabályozást.

A hajtány kézi erővel működtetett vasúti jármű. Motoros, főként belső égésű motorral működő változatát a Wikipédia szerint vágánygépkocsinak is nevezik, amelynek rokona a sínkerékpár.

A kedvtelési célú egyéb kötöttpályás közlekedésre is a kötöttpályás közlekedésre vonatkozó külön törvény tartalmazna itthon szabályozást.

A hajtány kézi erővel működtetett vasúti jármű. Motoros, főként belső égésű motorral működő változatát a Wikipédia szerint vágánygépkocsinak is nevezik, amelynek rokona a sínkerékpár. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.