Negyedik alkalommal jelentkezett az ArtMarket Budapest 20 ország száz kiállítójával: Külön szekciót kapott a fotóművészet, és kiemelt vendégként kezelték a Berlinből érkező galériákat. Az igazi kérdés a vásár kapcsán az, hogy hová tudja pozicionálni magát, leginkább a bécsi Viennafairhez képest.
A budapesti Art Market célja a kezdetektől változatlan: minél több nemzetközi gyűjtőt és szakembert idehívni, közben a hazai közönséget is kiszélesíteni, hosszútávon a kortárs művészet nézőjévé, gyűjtőjévé nevelni. A kiegyensúlyozott piachoz sok vevő és kevés gyűjtő kell, ebben az ideális esetben a dekorációs, vagy érzelmi okokból vásárlók eltartják a piac szereplőit, a galériákat és a művészeket, a gyűjtők pedig koncentrálhatnak a fontos, az egyes életművek szempontjából kiemelkedő darabokra. Így tudnak létrejönni olyan, korlenyomatként is értelmezhető kollekciók, amelyek eszmei és pénzügyi értéke egyrészt folyamatosan nő, másrészt mértékadóvá válik a piac beárazódásánál.
Giró-Szász Krisztina, műkereskedelemmel foglalkozó közgazdász és a magyar galériák külföldi szerepléseit számon tartó ArtFolio évkönyvek kiadója szerint komoly problémát jelent az intézményi befektetők hiánya a hazai piacon. Soha nem volt elég, de az elmúlt öt évben tovább csökkent a számuk. Giró-Szász is egyetért azzal, hogy nemzetközi kontextusban gondolkodás nélkül nem lehet piacot szerezni, de úgy véli a külföld felé nyitás szándéka késve fogalmazódott meg, és nem árt tisztában lennünk azzal, hogy nem tudtunk elég érdekessé válni a nemzetközi piacon.
Egyik magyarázat a megkésettség, a románok már 1989-ben kitelepültek Berlinbe, majd onnan rugaszkodtak el Amerikáig. Másfelől a volt szocialista országokban majdhogynem kormányzati szinten dőlt el, mekkora hangsúlyt és pénzt fektetnek a kulturális bemutatkozásra, felismerve ennek a területnek az imázsteremtő szerepét. Nincs nemzetközi szinten jelentős magyar galéria, noha a magyar galériák árbevételének jelentős része külföldön generálódik.
Az ArtMarket ambíciója a régió legfontosabb vásárává válni, ehhez azonban jól át kell gondolnia, hogyan definiálja magát. Mi az, ami miatt a piac szereplői (a vevők és a kiállítók egyaránt) eljönnek Bécstől még 200 kilométert. Szlogenjük Young Art Fair-ről beszél, kiemelten kezeli a máshol talán még nem is látott, a nemzetközi színtérre frissen belépőket, felfedező vásár szeretne lenni, ahol a jövő épp most feltörekvő
sztárjaival lehet találkozni. Új kulturális régióban gondolkoznak, amely a balti államoktól a Balkánig húzódó volt kommunista országokat, délen Törökországot és Izraelt, keleten pedig a közép-ázsiai országokat jelenti, de Nyugat Európa progresszív irányzatait, fiatal generációját is be szeretnék kapcsolni.
Története során a látogatószám dinamikusan növekszik, tavaly 22 ezren, idén 24 ezer körül látogattak ki a Millenárisra, ezek a számok tényleg hasonlóak a bécsi vásáréhoz, egyetlen szépséghibája mégis van a dolognak: míg ott 18 eurót kell fizetni a belépéshez, itt ingyenes. A young hívószó tetten érhető például abban is, hogy nagy teret kaptak oktatási intézmények, egyesületek, művészeti területen dolgozó non-profit szervezetek, ezek hozzák a fiatal közönséget, de nem erősítik a vásár jelleget. Több olyan elem is megfigyelhető volt, ami a fesztivál irányába tolja el a rendezvényt, de ne feledkezzünk meg arról, mi az art fair-ek valódi funkciója: a műkereskedelem. A kérdés az, hogyan jön ide a pénz. Ha az Art Market komoly vásár szeretne lenni, néhány maga előtt görgetett problémát az idő előrehaladtával meg kell tudnia oldani. Két fontos pontja van a továbbfejlődésnek, az egyik, hogy több befolyásos művészeti szakembert, kurátorokat, múzeumi szakembereket kell idehozniuk, fontos nemzetközi intézményektől, a másik, hogy több pénzt, több befektetőt meggyőzni arról, jöjjön és költsön. Ha nem sikerül ebben előrelépni, akármennyire szeretnénk nem fogunk tudni kiemelkedni a világszerte növekvő számú vásárkínálatból.
Az azért látszott, a vásár vezetői sokat dolgoznak a kérdés megoldásán. A hazai elit mellett ( Navracsics Tibor nyitotta meg a vásárt) aktívan segített Nancy G. Brinker, műgyűjtő, az USA kormányának korábbi protokollfőnöke, aki személyesen részt vett, nemcsak a protokolleseményeken és szakmai kerekasztal beszélgetéseken, hanem – többek között floridai múzeumi vezetőkből és gyűjtőkből álló – kíséretével járta a vásárt, VIP-vacsorát adott és személyes kapcsolatai bevonásával intenzív szerepet vállalt a külföldi gyűjtők megszólításában.
Az Art Photo Budapest szekció, ami a fotóművészet egyik új európai fővárosaként igyekezett pozícionálni Budapestet, is jó ötletnek bizonyult. Nemcsak azért mert méltán lehet hivatkozni a magyar fotó hagyományaira, hanem mert a fotó, mint műtárgy, folyamatosan zárkózik fel a többi mellé, áraiban, megbecsültségében és erre a vonatra még időben fel lehet szállni.
Az Inside Art program keretében izgalmas kerekasztal beszélgetésekre került sor, prominens és érdekes szakembereket sikerült meghívni. Nathalie Moreau, a Montpellier-i egyetem kifejezetten a műtárgypiaccal foglalkozó közgazdászprofesszora és Sergey Skaterschikov, a Skate Capital alapítója például egy ilyen beszélgetésen fejtette ki, mennyire átrendezte a piacot a 2008-as krízis. Hasonlóan már területekhez (például a mobiltelefongyártókhoz) eltűntek a kis szereplők, néhány nagy dominál, nem nevezhető már versenypiacnak a műkereskedelem sem. Vége van a romantika korszakának, amikor egy galéria azért képvisel egy művészt, mert fontosnak tartja a mondanivalóját, esetleg szereti a művészetet. Ugyanúgy mint más területen, marketing és sales stratégiák alapján, tudatos feladatmegosztással kemény üzleti, befektetési szempontok döntenek a művészeti iparban is.
Molnár Annamária, a Molnár Ani Galéria vezetője, a barcelonai Talking Galleries szimpozium igazgatósági tagja, egy másik beszélgetésben viszont új jelenséget említett, a decentralizációt. Mint galerista a nemzetközi vásárokra való jelentkezésnél tapasztalja, hogy a nagy centrumokból áthelyeződnek a hangsúlyok, a szervezők változatosságra törekednek és érdekesebb egy perifériáról jelentkező, de magas színvonalat képviselő galéria, mint valaki a régi művészeti központokból. Az olyan kezdeményezések mint az Art Market Budapest vagy akár a néhány hete zajlott Gallery Weekend Budapest igenis feltűnhet a világnak. Anemone Vostell, a Berlini Galériák Szövetségének igazgatója is hasonlóan nyilatkozott, szerinte Budapest jó terep lehet a berlini feltörekvő galériáknak is.
Art Basel több kontinensen
A Skate Art Market Research most közölt adatokat az elmúlt egy év (2013 októbere és 2014 szeptembere közötti időszak) művészeti vásárainak látogatószámairól (akik jegyet váltottak, mivel ezek fizetős rendezvények szerte a világban). Ez egy olyan adat, amelyik mindegyik vásár kommunikációjában a legfontosabb információk közé tartozik, bár arról nem árul el sokat, mekkora forgalom zajlik a színfalak mögött, de mégiscsak orientál és a kiállítók jelentkezését egyértelműen motiválja. Minél több a látogató, annál több a jelentkező galéria, komolyabb a szelekció, és ez természetesen magasabb színvonalat eredményez. Innen nézve már egyértelmű az egybeesés oka: a szakma által legmeghatározóbbnak tartott vásárok vonzzák a legtöbb érdeklődőt is. A Top 10-be került vásárok látogatószáma 50 és 100 ezer között van. A listavezető az ARCO Madrid 100 ezer látogatóval, ezt követi 92 ezerrel a művészeti vásárok csúcsának tartott az Art Basel. A Párizsi Fiac és a Londoni Frieze is rajta van a listán 73 és 70 ezer látogatóval. Dél-Amerikában a Buenos Aires-i Arteba is 100 ezer főt tudott felmutatni, minden gazdasági nehézség dacára, de az adat jól mutatja az elmúlt év műkereskedelmi trendjét, a latin-amerikai (brazil és argentín) művészet felfutását.
Ázsia legnépszerűbb vására a 85 ezerlátogatót számláló szöuli Korea International Art Fair, eddig Korea sem szerepelt az ilyen listákon. Nagyon népszerű a Contemporary Istanbul, 75 ezren keresték fel, az Art Basel Hong Kongot pedig 65 ezren látták. Amerikában az Art Basel Miami Beach a listavezető 75 ezer látogatóval és bekerült az első tízbe az Art Miami is 72 ezer érdeklődővel, viszont nincs rajta egyetlen New York-i rendezvény sem, annak ellenére, hogy ez a város még mindig a műkereskedelem első számú fővárosának számít a világban. És ugyancsak lemaradt a Top 10-es listáról Kína, a sanghaji vásárt legutóbb 60 ezren nézték meg. A látogatószámokból eszerint mégiscsak kiolvashatók a kortárs műtárgypiaci trendek változásai.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.