Egy másfél-kétmilliárd forintos szolnoki gyárbővítés is szerepel a Stadler Rail Csoport elfogadásra váró üzleti tervében. A tervek szerint a beruházással 2016-ban újabb 50-60 munkahely létesülne a jelenleg 450 fős alumínium vasúti kocsiszekrény-gyártó telephelyen. „Már tárgyalunk a helyi önkormányzattal és az ipari parkkal az új, két hektáras területigényünkről. A beruházással főként a CNC-megmunkáló, előkészítő és festő kapacitások bővítését tervezzük” – válaszolt a Világgazdaságnak Dunai Zoltán, a Stadler magyarországi ország-igazgatója.
A társaság legutóbb 2013-ban fejlesztette az üzemet, akkor a négymilliárd forintos beruházásból létrehozott új CNC és hegesztő gyártóegységeket Orbán Viktor miniszterelnök avatta fel. Ekkor került építették ki a Stadler új forgóváz-revíziós kompetencia központját is. Ennek köszönhetően minden olyan Stadler jármű forgóvázának a revízióját Szolnokon végzik, amelynek karbantartását eredetileg nem a gyártó vagy az üzemeltető látja el.
A további szolnoki fejlesztések elsősorban a megrendelések volumenétől függnek. Ezek közül Dunai Zoltán példaként azt az egyiptomi projektet emelte ki, amelynek keretében az arab ország huszonöt, 12 részes Intercity motorvonatot vásárolna Magyarországtól. A projektben a Stadler a Dunakeszi Járműjavítóval és a Ganz Motorral vesz részt, a beruházáshoz a magyarországi Eximbank adna hitelt. A szolnoki fejlesztések folytatását segítheti elő a az egyiptomi megbízás elnyerése.
Az üzemben most folyó alumínium-hegesztés egyébként nagyobb szaktudást igénylő munka, mint például a látványosabb, de alacsonyabb presztízsű összeszerelés, így nagyobb jövedelemmel is jár. A Stadler hazai cégeinél ma mintegy 500-an dolgoznak, a bruttó átlagjövedelem havi 300 ezer forint fölötti. A társaság a végösszeszerelés beindítása nélkül is az elhatározott mértékben emelte a létszámát, csak a tervezettnél magasabb jövedelmű munkahelyeket hozott létre.
A két év múlva tervezett bővítés esetén az a fő kérdés Dunai Zoltán szerint, hogy az induló, nagy megbízások után mennyi ideig lesz képes a társaság feladattal ellátni a felveendő, új dolgozóit.
A szolnoki gyár leterheltségében szerepe van két magyarországi megbízás teljesítésének is. A MÁV-Start és a GYSEV tavaly márciusban közös közbeszerzésen 48 FLIRT elővárosi villamos motorvonatot rendelt a svájci anyacégtől. E járművek nem számítanak újdonságnak a hazai síneken, mert a Stadler 2007 tavasza és 2010 februárja között a MÁV elővárosi vonalaira már 60, a GYSEV Sopron-Szentgotthárd-Szombathely vonalára pedig 4 FLIRT-öt szállított. Ezek folytatásaként született a tavalyi megrendelés, amelyből 42 vonat jut a Startra, és 6 a GYSEV-re. A két új szerződés abban különbözik a korábbiaktól, hogy az új vonatokba már ECTS-2 fedélzeti vonatbefolyásoló berendezést kell telepíteni.
A munka ütemezése rendkívül feszített. 2015 szeptember 30-ra nem csak az egész sorozat gyártását kell befejezni, hanem meg kell szerezni a járművek végleges üzembe helyezési engedélyét is, és ki kell állítani a végszámlát is. A szállításban három kötbérezhető határidő volt. 2014 március 31-re kellett leszállítani az első két motorvonatot. Ez már március 19-én megtörtént, az ünnepélyes átadás Kápolnásnyéken volt. Október 31-re kellett az első két szerelvényt ideiglenes forgalomba helyezési engedéllyel menetrend szerinti forgalomba engedni. Az átadás két héttel korábban történt meg, de a Start kettő helyett már négy járművet kapott, és a GYSEV esetében is jobban áll az időarányosnál a szállító. A harmadik kötbérezhető határidő az említett, 2015 szeptember 30-i zárás.
„Vagyis a fizikai szállításokkal, az üzembe helyezéssel és a forgalomba állítással is jól állunk. Már 13 szerelvény érkezett az országba, 10 a MÁV-Start, és 3 a GYSEV számára. Minden nap van futópróbájuk, ez időn kívül a Vasúttörténeti Parkban pihennek” – mutatott rá Dunai Zoltán. A járművekben 30 százalékos az átlagos hazai beszállítási arány, ami a GYSEV esetében magasabb (e vonatok végösszeszerelése Lengyelországban volt), a Startnál pedig alacsonyabb (a Start FLIRT-jeit Svájcból vontatták a mozdonyok).
A szolnoki kocsiszekrény-gyártáson túl magyar részvétel a 48 vonatban többek között a Knorr-Bremsétől vásárolt fékrendszer, a kiskunhalasi Ganz-Air által gyártott fékkompresszor, vagy a Vultron utastájékoztató rendszere is. Elvileg ennél nagyobb hányad is elképzelhető, de a szoros szállítási határidő nem tette lehetővé a modell új beszállítók miatt szükséges áttervezését.
A most gyártott FLIRT modellnek 2017. június 30-ig van típusengedélye, amit majd kiterjesztenek az ECTS-2-t is tartalmazó változatra is, vagyis e határidőig a svájci társaság „korlátlan” mennyiségben tudja a járművet szállítani. Ezt követően az új, uniós ütközési normáknak megfelelő motorvonatát kínálja. A FLIRT-3 két változatát a Stadler a szeptemberi InnoTrans vasúti kiállításon mutatta be. A jelenlegi modellt leváltó termékből már németországi és szerbiai megrendelést is kapott. Ezek mellett a magyarországi piacra a Stadler kész HÉV járművek szállítására is, e célra a FLIRT könnyített változata a legalkalmasabb.
Dunai Zoltán úgy látja, hogy cége számos projektben is sikerrel működhetne együtt a Dunakeszi Járműjavítóval, amely a közelmúltbeli tulajdonosváltása után riválisból „baráti” társasággá vált. A Stadler szorosabbra fűzi magyarországi kapcsolatait a vonatjai villamos berendezéseit szállító ABB-vel is. A két társaság közös standon mutatkozott be a közelmúltban rendezett Swiss Business Day-en, és együtt voltak főtámogatói a Magyar Vasút 2014 konferenciának is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.