BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alibaba Indiába készül

Indiai terjeszkedésre készül a legnagyobb kínai e-kereskedelmi társaság, az Alibaba Group. Az idén szeptemberi tőzsdére menetelekor 25 milliárd dollár friss tőkére szert tevő Alibaba alapító-elnöke, Jack Ma egy kínai üzleti delegáció résztvevőjeként tárgyalt a héten Indiában, és a The Wall Street Journal szerint úgy nyilatkozott, hogy többet akarnak ott befektetni, együttműködve az ottani vállalkozókkal.

Az Alibaba indiai kapcsolatai már most is elég erősek: az ottani vállalkozások adják a cég második legnagyobb beszállítói piacát (a kínaiak után), az indiai vevők pedig a második legnagyobb külföldi csoportot jelentik a cég számára. Az Alibaba már 2010-ben létrehozott egy fogyasztói szolgáltatói képviseletet Mumbaiban, pedig akkor az indiaiak még éppen csak elkezdtek a neten vásárolni.

A több mint 1,2 milliárd lakosú országban most kezd igazán beindulni az e-kereskedelem – állítják egybehangzóan ágazati piackutatók. Az Új-Delhiben működő Technopak szerint 2012-ben alig 2 milliárd dollárra rúgott az online összforgalom – szemben a kínai 300 milliárd dollárral - , az eMarketer pedig azt mutatta ki, hogy abban az évben még csak a lakosság 1,5 százaléka bonyolított le valamilyen online adásvételt. Persze, már az is mintegy 180 millió embert jelent, így érthető az egyre nagyobb az érdeklődés. A globális piacvezető Amazon.com idén év elején jelentette be, hogy 2 milliárd dollárt készül beruházni Indiában, a héten pedig a VCCircle úgy értesült, hogy az amerikai óriás 1,1-1,2 milliárd dollárért megveszi az ázsiai országban működő Jabong.com online áruházat. Ha az első körön már túljutott tárgyalásokat lezárják, akkor ez lesz az eddigi legnagyobb akvizíció az indiai e-kereskedelemben. A Jabong mögött német, brit és svéd befektetők állnak, de maga a cég indiai. Az országban még mindig tiltják, hogy közvetlenül a fogyasztókkal kapcsolatban álló (B2C) online kereskedőcégekben külföldiek szerezzenek részesedést, ezért az Amazon adott esetben bonyolult szervezeti trükkökre kényszerülhet.

Az Alibaba annyival szerencsésebb helyzetben van, hogy üzleti modelljének egyik kulcseleme a vállalati partnerek közti kapcsolat (B2B) – ebben a szegmensben pedig India már megengedi a közvetlen külföldi tulajdonszerzést. Az AP által idézett elemzők lehetségesnek tartják, hogy a kínai cég legnagyobb indiai szektortársával, a Snapdeallel működik majd együtt valamilyen módon. Ezt az is valószínűsíti, hogy az Alibaba legnagyobb tulajdonosa, a részvények mintegy harmadával rendelkező japán SoftBank távközlési és internetes cég idén októberben lett a 25 millió regisztrált felhasználóval rendelkező Snapdeal legnagyobb tulajdonosa is, 627 millió dolláros befektetéssel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.