Indiai terjeszkedésre készül a legnagyobb kínai e-kereskedelmi társaság, az Alibaba Group. Az idén szeptemberi tőzsdére menetelekor 25 milliárd dollár friss tőkére szert tevő Alibaba alapító-elnöke, Jack Ma egy kínai üzleti delegáció résztvevőjeként tárgyalt a héten Indiában, és a The Wall Street Journal szerint úgy nyilatkozott, hogy többet akarnak ott befektetni, együttműködve az ottani vállalkozókkal.
Az Alibaba indiai kapcsolatai már most is elég erősek: az ottani vállalkozások adják a cég második legnagyobb beszállítói piacát (a kínaiak után), az indiai vevők pedig a második legnagyobb külföldi csoportot jelentik a cég számára. Az Alibaba már 2010-ben létrehozott egy fogyasztói szolgáltatói képviseletet Mumbaiban, pedig akkor az indiaiak még éppen csak elkezdtek a neten vásárolni.
A több mint 1,2 milliárd lakosú országban most kezd igazán beindulni az e-kereskedelem – állítják egybehangzóan ágazati piackutatók. Az Új-Delhiben működő Technopak szerint 2012-ben alig 2 milliárd dollárra rúgott az online összforgalom – szemben a kínai 300 milliárd dollárral - , az eMarketer pedig azt mutatta ki, hogy abban az évben még csak a lakosság 1,5 százaléka bonyolított le valamilyen online adásvételt. Persze, már az is mintegy 180 millió embert jelent, így érthető az egyre nagyobb az érdeklődés. A globális piacvezető Amazon.com idén év elején jelentette be, hogy 2 milliárd dollárt készül beruházni Indiában, a héten pedig a VCCircle úgy értesült, hogy az amerikai óriás 1,1-1,2 milliárd dollárért megveszi az ázsiai országban működő Jabong.com online áruházat. Ha az első körön már túljutott tárgyalásokat lezárják, akkor ez lesz az eddigi legnagyobb akvizíció az indiai e-kereskedelemben. A Jabong mögött német, brit és svéd befektetők állnak, de maga a cég indiai. Az országban még mindig tiltják, hogy közvetlenül a fogyasztókkal kapcsolatban álló (B2C) online kereskedőcégekben külföldiek szerezzenek részesedést, ezért az Amazon adott esetben bonyolult szervezeti trükkökre kényszerülhet.
Az Alibaba annyival szerencsésebb helyzetben van, hogy üzleti modelljének egyik kulcseleme a vállalati partnerek közti kapcsolat (B2B) – ebben a szegmensben pedig India már megengedi a közvetlen külföldi tulajdonszerzést. Az AP által idézett elemzők lehetségesnek tartják, hogy a kínai cég legnagyobb indiai szektortársával, a Snapdeallel működik majd együtt valamilyen módon. Ezt az is valószínűsíti, hogy az Alibaba legnagyobb tulajdonosa, a részvények mintegy harmadával rendelkező japán SoftBank távközlési és internetes cég idén októberben lett a 25 millió regisztrált felhasználóval rendelkező Snapdeal legnagyobb tulajdonosa is, 627 millió dolláros befektetéssel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.