BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak egy cégtől rendelhetnének árut a trafikok

Véget vetne a kormány annak a gyakorlatnak, a trafikok tulajdonosai onnan veszik az árut, ahonnan akarják. A Miniszterelnökség új trafiktörvény tervezete szerint ugyanis május elsejétől kizárólag az addig létrehozandó dohánykiskereskedelmi-ellátótól vásárolhatnának a kiskereskedők – értesült a 444.hu.

A dohánytermék-kiskereskedelem integrációjáról szóló törvény tervezetének – véleményezésre több minisztériumnak is elküldött – szövege alapján a trafikrendszer kap egy új szereplőt, amelynek szinte kockázat nélkül évi 5-6 milliárd forint ütheti a markát. A törvényt úgy írták meg, hogy a kormány verseny nélkül, egy igen szűk körből választhassa ki a befutót – írta a 444.hu.

A törvénytervezet szerint az értékesítési láncba újabb szereplőként beékelődő dohánykiskereskedelmi-ellátó a cigarettát a fogyasztói ár 87 százalékáért, a többi dohányárut (vágott dohány, szivar, szivarka) pedig 85 százalékáért köteles átvenni a gyártótól. Miután a trafiktörvény tavaly nyári bevezetésével emelkedett a korábbi 3-4 százalékos kiskereskedelmi árrés 10 százalékra, könnyen kiszámítható, hogy az egyetlen elosztó a cigarettán 3 százalékot kereshet. Egy magát megnevezni nem kívánó kereskedő ugyanakkor azt mondta lapunknak, attól tart, hogy elveszik a gyártótól a kiskereskedelmi ár meghatározásának jogát.

A dohánytermék-kiskereskedelem integrációjáról szóló törvény tervezete szerint a trafikoknak az áru átvételétől számítva 15 napon belül kell fizetniük az ellátónak. Az ellátó vállalatnak viszont csak minden hónap tizedikéig kell összeírnia, hogy mennyi árut vett át a gyáraktól vagy a nagykereskedőktől az előző hónapban, csupán ezután kapják meg a számlát, amelynek megérkezésétől számítva még 60 napja lesz az ellátónak kifizetnie az árut. Így tehát akár két hónapig is használhatja, forgathatja a pénzt. Ez pedig igen gyümölcsöző üzlet lehet.

A tervezet szerint az ellátónak megyénként legalább egy raktárat kell létesítene, ahonnan a megrendelő trafikokba kiszállítják az árut. Ugyanakkor a raktárakban lehetővé kell tenni, hogy a trafikosok maguk is vásárolhassanak ott árut, ha így tartják jónak. Viszont a raktárak feltöltése a gyárak vagy a nagykereskedők feladata lesz, így tehát a beszállítási költség őket terheli a későbbiekben is.

Amint a 444 írja, az ellátó kiválasztásához nem kell nyílt pályázatot kiírni: a szakminiszter dönthet úgy, hogy meghívásos alapon pályáztat. Viszont csak olyan cég kaphatja a koncessziót, amely legalább 15 éve dohány-nagykereskedelemmel foglalkozik, soha nem volt félmillió forintnál nagyobb köztartozása, és 2005 óta nem büntették meg 20 millió forintnál nagyobb összegre.

Ennek alapján a két legnagyobb gyártó, az amerikai Philip Morris Magyarország valamint a brit BAT Pécsi Dohánygyár már ki is esett a képből, hiszen mindkettőt magasabb összegre bírságolták az elmúlt évtizedben. A két vállalat elhárította a tervezettel kapcsolatos érdeklődést, mert még nem született álláspont a sajtóhír kapcsán. Az utóbbi részéről viszont Tóth Attila szabályozási és kormányzati kapcsolati vezető kiemelte, hogy a teljes cigarettapiac 14-15 százaléka a fekete kereskedelem kezében van és termékek forgalmi sorrendjének 7.-8. helyén egy fehérorosz csempészcigaretta, a Fest áll.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.