BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fekete péntek izgalmakkal

Több mint 140 millió amerikai készül az üzletekbe a hálaadás napi hétvégén. A kereskedelem ünnepnapját idén az alacsony üzemanyagárak is megszépítik

A hagyományokat felrúgva már ma megindulhatnak az amerikaiak a bevásárlóközpontok irányába, akár a hálaadás napi lakoma rovására is – derül ki két olyan felmérésből, melyeket az AP végeztetett el az USA-beli kereskedők legnagyobb ünnepnapjának számító fekete péntek előtt. Az már korábban is megfigyelhető volt, hogy egyre több üzlet tart nyitva a hálaadás napján – ez november negyedik csütörtöke – , hogy megelőzze riválisait, idén azonban már olykor nagyobb engedményeket is adnak, mint másnap.

A MarketTrack piackutató szerint ma csaknem tízszer annyi féle laptopot és tabletet lehet mélyen ár alatt megszerezni a Best Buyban vagy a Wal-Martban, mint holnap. Az online kereskedelemben a különbség jóval kisebb, de a neten is azok járnak jobban, akik már hálaadáskor bevásárolnak – állapította meg a 4500 kiskereskedelmi website adatait feldologozó Adobe.

Attól azért még nem kell tartani, hogy átbillen a mérleg: a Deloitte legfrissebb kutatásában a megkérdezettek kétharmada válaszolt úgy, hogy a hálaadás napján nem hagyja ott családját és barátait az árengedmények kedvéért.

A shoppingolás ugyanakkor közösségi eseményként is egyre fontosabb – nem meglepő módon főleg a fiatalok körében. Az egyesült államokbeli Országos Kiskereskedelmi Szövetség (NRF) mint minden évben, idén is megcsinálta a hálaadás napi hétvégére vonatkozó felmérését, és eszerint az összes korcsoport közül a 18-24 éves korosztály készül leginkább erre az időszakra, 79,6 százalékuk megy vásárolni valamelyik napon. Lehet, hogy nem a fiataloknak van a legtöbb pénzük – fogalmazott az NRF vezető elemzője – , de ők élvezik a legjobban a közös vásárolgatást.

Összességében a megkérdezettek több mint 61 százaléka mondta, hogy csütörtök-vasárnap között elmegy az üzletekbe – ez 140,1 millió egyedi vevő. Ez azonban nem biztos, hogy vásárlást is jelent: a megkérdezettek 31,6 százaléka ezt a választéktól és az áraktól teszi függővé. A fogyasztók már nem csak árengedményt várnak, azt megszokták a recesszió alatt – emelte ki az NRF vezérigazgatója, Matthew Shay – , exkluzív ajánlatokkal kell rávenni őket arra, hogy költsenek. A kereskedőknek figyelembe kell venniük, hogy az internet segítségével az is könnyebben kiderül, ha egy “speciális fekete pénteki” ajánlat megegyezik a tavalyival vagy éppen az egész évben elérhető árral.

A forgalom fellendülése várható viszont attól, ami az elmúlt hetekben is megnyomta a kereskedelmet: az üzemanyag ára esik, mostanra a 3 dollár/gallonos lélektani határ alá került. Szakértők szerint ez nemcsak ahhoz vezet, hogy a megspórolt pénzt más árucikkekre költik az emberek, hanem könnyebben autóba is ülnek egy bevásárlókörút kedvéért. A mostani hétvégén ugyan némi rizikót vállalnak, ha egy Wal-Martba akarnak menni, mert a legnagyobb áruházlánc alkalmazottai az elmúlt két évhez hasonlóan sztrájkot helyeztek kilátásba a hálaadás napi hétvégére.

Tavaly végül csak tiltakozó akciók voltak, de a szervezők azt ígérik, hogy idén nagy leállások lesznek a Wal-Mart mintegy 1600 üzletében. Az OUR Wal-Mart kampányban azt követelik, hogy az alapító családnak évente 16 milliárd dollár körüli profitot hozó cég adjon legalább évi 25 ezer dolláros fizetést az alkalmazottaknak.

Viharok és tüntetések

Idén se az időjárás, se a közhangulat nem kedvez a hálaadás napi családi látogatásoknak és a gondtalan vásárolgatásnak. A keleti parton dühöngő vihar miatt tegnap százával késtek a légijáratok, 340-et törölni is kellett, beleértve New York repülőtereit is. Az előrejelzések szerint a hétvége jó részére már lecsillapul a szél, azt viszont még nem tudni, meddig tartanak a fergusoni ügy miatti akciók. Miután a nagyesküdtszék nem emelt vádat a nyáron egy fekete fiatalt lelövő fehér rendőr ellen, a tiltakozók napok óta demonstrálnak az USA számos településén – beleértve tucatnyi nagyvárost –, több helyen megbénítva a forgalmat.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.