BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiányoznak az oroszok

Finnországtól Ciprusig megérzi az európai turizmus a gyengülő rubel miatt kevesebbet utazó és költő orosz turisták hiányát. Hévízen közel 30 ezerrel csökkent idén a vendégéjszakák száma.

Az utóbbi két hétben ugyan megállt az orosz rubel gyengülése az euróhoz és a dollárhoz képest is, ennek ellenére szinte valamennyi európai ország turizmusa megsínyli az orosz vendégek hiányát. A Turisztikai Világszervezet (UNWTO) 2014 első nyolc hónapjáról kiadott elemzése szerint az egyes desztinációkat eltérően érinti az orosz kiutazások visszaesése, de az általános tapasztalat, hogy ha utaznak is az oroszok, akkor kevesebbet költenek. A finn Kereskedelmi Szövetséget például leginkább a bevásárlóturizmus csökkenése aggasztja: négyből három orosz csak vásárolni megy Finnországba (főleg élelmiszert és háztartási cikkeket), de a legfrissebb kimutatások szerint átlagosan 40 euróval kevesebbet költenek, mint tavaly, de kevesebb időt is töltenek az északi országban.

Szintén a rubel gyengülése okozta a Szlovákiába látogató külföldi turisták számának drámai visszaesését. Az UNWTO 13,4 százalékos csökkenést mért, ez az ütem a Hospodárské Noviny szlovák gazdasági-közéleti napilap cikke szerint a második leggyorsabb volt a világ országaiban regisztráltak közül, ennél jobban már csak a tartósan bizonytalan helyzetben lévő Egyiptomban csökkent az oda látogató turisták száma. A vizsgált időszakban abszolút számokban 1,89 millióról 1,72 millióra, vagyis csaknem kétszázezerrel csökkent az országba látogató külföldiek száma.

A közelmúltban megjelent adatok azt mutatják, hogy Csehországba is 14 százalékkal kevesebb orosz turista érkezett. A cseheknél az orosz a második legfontosabb küldőpiac a szomszédos Németország után, most főleg a középosztálybeliek tűntek el a cseh szállodákból, a tehetősebbeket nem érinti a válság. A Czech Airlines légitársaság bevételeit viszont negatívan érinti a forgalom 20-25 százalékos csökkenése. Az ukrán utasok száma pedig a felére zuhant.

Németország kevésbé érzi meg az orosz turisták hiányát, a 3 százalékos csökkenést például a lengyel piac 12,3 százalékos növekedése bőven kompenzálta. Ciprus sokáig az oroszok legnépszerűbb úti célja volt, mostanra viszont a rubel gyengülése miatt már kevésbé vonzó a szigetország, idén szeptemberben 16,2 százalékkal kevesebb volt az orosz vendég, mint tavaly. Európa turizmusa ugyanakkor összességében annak ellenére bővült 4 százalékkal 2014 első nyolc hónapjában, hogy a Hotel Price Index kimutatása szerint az eurozónában még drágább lett az utazás: Görögországban 15 százalékkal, az Egyesült Királyságban 9 százalékkal, Franciaországban pedig 5 százalékkal nőttek az átlagárak idén.

Magyarország sem tudja függetleníteni magát az orosz hatástól: augusztusban 10, szeptemberben 3 százalékkal csökkent az országból érkező turisták vendégéjszakáinak száma, így pedig Ausztria Oroszországot megelőzve újra feljött a második helyre. A KSH adatai szerint szeptemberig 1,2 millió vendég 4,3 millió éjszakát töltött a Balatonnál. Az orosz piac zsugorodása kevésbé látványos, mint Európa más kedvelt üdülőkörzetében, de a 6,2 százalékos csökkenést azért megérzi az ágazat. Hévíz még úgy is verhetetlen, hogy egy év alatt közel 30 ezerrel csökkent a regisztrált vendégéjszakák, 10 ezerrel pedig a vendégek száma.

Dobogón a magyar hotelek

A Magyarországi Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) legfrissebb trend riportja szerint a hazai hotelek a közép-kelet európai régióban a revpar mutatót (egy kiadható szobára jutó szoba árbevétel) tekintve 43,1 euróval a harmadik helyen végeztek a lengyelországi és a szlovákiai szállodák előtt. Az ennél nem jobb eredmény oka elsősorban a nagyon alacsony (63 eurós) nettó átlag szobaár, ami a 33,1 százalékkal volt alacsonyabb az osztrák szobaárnál. „Feltűnő, hogy szeptemberben – az orosz-ukrán konfliktus következtében – a szállodai vendégéjszakák Oroszországból 2,5 százalékkal, Ukrajnából 30,9 százalékkal csökkentek a bázishoz képest” – közölte az MSZÉSZ.


-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.