BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A neten pörgött a Fekete Péntek

Több mint tíz százalékkal maradt el az idei hálaadási hétvége összesített kiskereskedelmi forgalma a tavalyitól az Egyesült Államokban, az online áruházakban ugyanakkor nagy volt az érdeklődés. Itthon is sokan éltek az akciós lehetőségekkel múlt pénteken, az eMagnál egy nap alatt 1,7 milliárd forintért vásároltak

Nem igazán mozgatta meg a tengerentúli fogyasztókat az idei Black Friday, vagyis Fekete Péntek, az amerikai kereskedelmi szövetség (NRF) adatai szerint összesen 50,9 milliárd dollárt költöttek el a karácsonyi vásárlási szezon startját jelző napon, illetve az egész hétvégén, ami 11 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. További rossz hír a kereskedőknek, hogy kevesebben vásároltak és átlagosan kisebb összeget is költöttek el, mint 2013-ban ebben az időszakban.

A képet ugyanakkor árnyalja, hogy míg a hagyományos boltokban csökkent a forgalom, az interneten kitettek magukért a fogyasztók és jóval többet költöttek, mint egy évvel ezelőtt. Több elemzés is megjelent arról, hogy mekkora volt a kereslet a webáruházak akciói iránt, de a legtöbb piackutató 20 százalék körüli, vagy azt meghaladó növekedést mért 2013-hoz képest. Az internetes piactereket használó kereskedők adatait elemezve a ChannelAdvisor 20 százalékos bővülésről számolt be az idei Black Friday-n tavalyhoz képest. Még nagyobb fejlődést mért a comScore piackutató cég, amely szerint 1,5 milliárd dolláros forgalmat hozott a múlt péntek az amerikai webáruházaknak, ez 26 százalékkal volt több, mint egy évvel ezelőtt.

A társaság elemzése szerint egyébként Hálaadás napján, vagyis múlt csütörtökön még nagyobb volt a növekedés, az online forgalom elérte az egymilliárd dollárt, ez közel harmadával haladta meg a 2013-as értéket. Ráadásul a bővülés ennél is nagyobb mértékű lehetett, ugyanis a comScore adatai a mobiltelefonról, táblagépről történő vásárlásokat nem tartalmazza, pedig egyes becslések szerint a teljes e-kereskedelmi forgalom mintegy negyede már ezeken a készüléken történt a kiemelt vásárlási napokon.
Az amerikai fogyasztók szinte magukhoz sem térhettek még a hétvégi akciók után, és máris újabb kedvezményekkel csábították őket pénzköltésre az online áruházak.

A tegnapi Kiberhétfő (Cyber Monday) a Forbes magazin online változatán megjelent előzetes becslés alapján akár 2,5 milliárd dolláros forgalmat is hozhatott. A lap elemzése ugyanakkor arra is rámutatott, hogy kérdéses, mennyire lesz meghatározó a jövőben az amerikai e-kereskedelemben ez a nap. A tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy egyre korábbi időpontban igyekeznek meghirdetni a karácsonyi akciókat a webáruházak is, alkalmazkodva a hagyományos boltoknál tapasztalható tendenciákhoz.

Ez azzal jár, hogy a következő években veszíthet jelentőségéből a Kiberhétfő, de hosszabb távon akár a Hálaadás hétvégéje is. Ennek egyébként a hagyományos üzleteknél már mutatkoznak jelei, és nem csak a jelentős forgalomcsökkenésben, de abban is, hogy akadtak olyan nagy áruházak, amelyek már november közepén meghirdették az első ünnepi akcióikat.

Az online kereskedők forgalmának felfuttatását célzó kiemelt napok az Egyesült Államok után már globálisan is hódítanak. Kínában például november 11-én tartották meg a Szinglik Napját, az Alibaba kezdeményezése példátlan mértékű érdeklődést váltott ki, egyetlen nap alatt 9,36 milliárd dollárt költöttek el a távol-keleti ország fogyasztói a világhálón. Ez jelentős fejlődésnek számít a múlt évi eredményhez képest, tavaly 5,75 milliárd dollárért vásároltak ezen a napon a kínaiak a neten.
Itthon is több kezdeményezés volt idén a Black Friday meghonosítására, és az eddigi adatok alapján bejött a hazai e-kereskedőknek is ez a próbálkozás. Az Extreme Digital egy héttel előrébb hozta az akcióit, így a cég már november 21-én kedvezményes ajánlatokkal várta a fogyasztókat. Az érdeklődés azonban túlságosan is nagy volt a társaság informatikai infrastruktúrájának, órákon át nem volt elérhető a weboldaluk. Ennek ellenére nem lehetnek elégedetlenek az eredményekkel, közlésük szerint azon a hétvégén az érdeklődők a három nap alatt összesen 30 ezer akciós terméket vásároltak meg 700 millió forint értékben.

Múlt pénteken az eMag hirdetett akciót, a vállalat közlése szerint délig már 50 ezer terméket vásároltak tőlük, a forgalom pedig elérte az 1,2 milliárd forintot. A napot pedig 95 ezer eladott árucikkel és 1,7 milliárdos forgalommal zárta a társaság. A cég alaposan rákészült a kezdeményezésre, mintegy 312 millió forintot költött ekaz informatikai infrastruktúrára és további 125 milliót a szoftverfejlesztésre.

Magyarországon egyébként már évek óta van hagyománya az e-kereskedelemben a szezonindító akciónak, az Internetes Vásárlás Napját idén november 7-én rendezték meg, a kezdeményezésben több mint 400 webáruház vett részt, az esemény honlapját pedig közel 300 ezren keresték fel aznap.

Gyorsan bővülő piac

A kosaras rendszerben értékesítő hazai webáruházak a múlt évben 217 milliárd forintos forgalmat értek el az eNet adatai szerint, amit 40 milliárd forintos bővülést jelentette 2012-höz képest. Az előrejelzések alapján a dinamikusa fejlődés idén is folytatódik, egyrészt a netes vásárlók számának növekedéses miatt, másrészt pedig annak köszönhetően, hogy egyre több hagyományos kereskedő kezdi el a világhálón is árulni termékeit. A múlt évben a Tesco és a Media Markt jelent meg ebben a szegmensben, idén pedig olyan üzletláncok, mint a Decathlon, a Hervis, a Háda, és a Deichmann.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.