Január elsejétől a Németországba tartó, onnan induló vagy Németországon áthaladó fuvarozások esetén a külföldi kamionsofőrök számára is meg kell fizetni az óránkénti 8,5 eurós minimálbért. A törvény büntetési tétele elérheti az 500 ezer eurót is, tehát adott esetben a járműveket is lefoglalhatják, ha nem folyik be az bírság összege – tájékoztatta lapunkat egy magát megnevezni nem kívánó vállalkozó, akit német partnerei tájékoztattak a változásról.
A törvény szerint a minimálbér kiszámításakor csak az alapbért lehet figyelembe venni, a napidíjat, a vasárnapra és a munkaszüneti napokra járó pótlékot viszont nem. Franciaországban pedig bevezették, hogy 300 ezer eurós bírság terhe mellett a sofőr a hetente 45 órás kötelező pihenőt nem töltheti az autóban. A kilátásba helyezett bírságok szokatlanul magas szintjét mutatja, hogy mindössze 5 ezer eurót szabnak ki akkor, ha a sofőr az egy napra összesen engedélyezett 9 óránál többet vezet.
A rövidesen hatályba lépő német előírás szerint a munkaadó valamint a munkavállaló sofőr egyaránt köteles nyilvántartani a napi munkaidő kezdetét, végét, időtartamát és ezt a kimutatást minimum két évig meg kell őrizni. Emellett a nyilvántartásnak legkésőbb az adott munkanapot követő hetedik naptári napon elérhetővé kell lennie, ugyanakkor a pénzbírság a nemcsak a minimálbér kifizetésének elmulasztása, hanem a nyilvántartási kötelezettség megszegése esetén is kiszabható.
A magyar fuvarozók szerint elsősorban piacvédelmi okból született a törvény, hiszen így azok a vállalkozások kiszorulnak a piacról, amelyek nem tudják megadni a német minimálbért alkalmazottaiknak arra az időre, amíg Németország területén viszik az árut. „A kamionsofőrök jövedelmét az alapfizetés, a külföldön töltött napokra járó legfeljebb 40 eurós napidíj valamint az üzemanyag megtakarítási bónusz maximum 100 ezer forintos összege adja. Így – 28-30 napos külföldi tartózkodással – átlagosan nettó 400 ezer forint a sofőrök jövedelme, azonban a német törvény szerint a 8,5 eurós órabérbe nem számítható bele a napidíj és a bónusz összege” – mondta Lajkó Ferenc, a Waberer’s fuvarozási és szállítmányozási vezérigazgató-helyettese, aki szerint a törvény jelentősen megnehezíti a kelet-európai fuvarozó vállalatok munkáját és költségeik növekedését eredményezi. A következmény pedig a piaci részesedés szűkülése és munkahelyek megszűnése lesz.
Az uniós csatlakozás óta ugyanis a szolgáltatásaikat olcsóbban kínáló főként lengyel, magyar, valamint cseh és román szállítmányozó vállaéatok jelentős szeletet hasítottak ki a nemzetközi fuvarozásból, viszont a kelet-európai fuvarozók csak akkor számíthatnak megrendelésekre, ha szállítási tarifa-ajánlataik legalább 10 százalékkal jobbak, mint a nyugati cégeké.
Tízszeres biztosítási díj
Amíg januárban 7-20 ezer forintért lehetett kamion félpótkocsira kötelező felelősségbiztosítást kötni, év közben folyamatos volt a 14 biztosító társaság díjemelése – mondta Sárai Tamás, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezető igazgatója. A jövő évre a legolcsóbb ajánlat is 85 ezer forint az éves díj 30 százalékát kitevő biztosítási adó nélkül, a legdrágább pedig 4,218 millió forint, de a legtöbb ajánlat 110 és 300 ezer forint között van. Egyes ügyfeleknél a vontatók eddigi 400-500 ezer forintos éves díjtétele pedig 700-900 ezer forintra emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.