BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dubai és a Delta Air Lines a legnagyobb

A bristoli reptér és az airBaltic nyerte a pontossági versenyt.

A Budapest Airport (BA) és a magyar gyökerű Wizz Air fapados légitársaság is rekordévet zárt 2014-ben: az OAG nemzetközi utazási és szállítmányozási információs szervezet legfrissebb rangsoraiban nem szerepelnek ugyan az élmezőnyben, de világviszonylatban elfogadható teljesítményt nyújtottak. A január 12-én publikált lista alapján a Wizz Air például a 74. helyen szerepel a heti járatszám alapján felállított top100-as listán, 1880 indított járattal.

Ezt a rangsort amerikai légitársaságok vezetik, ezúttal a Delta mögött (32 ezer járat) a United Airlines és az American Airlines végzett. Legjobb európai társaságként a Lufthansa a kilencedik, a Wizz Air riválisának számító Ryanair pedig a tizedik az OAG listáján 8500 járattal. A top20-ba található még az európaiak közül a Turkish Airlines, az Air France, a British Airways és az easyJet. A Wizz Air olyan híres és nagyobb múlttal és tőkével rendelkező légitársaságokat utasított maga mögé, mint a Finnair, az Etihad és a Flydubai, a bércsökkentéseket tervező cseh, valamint a lengyel nemzeti légitársaság pedig nem is szerepel a listán.

Ami a repülőtereket illeti: a nemzetközi induló járatokra elérhető ülések száma alapján a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a 87. helyet mondhatja magáénak 94470 üléssel. Prága éppen a budapesti reptér előtt található, de Varsó sincs beláthatatlan távolságra, hiszen a 83-ik a listán. Bukarest még két pozícióval Budapest mögött van, de kicsi a különbség. A régiót egyértelműen Bécs uralja a régiót, hiszen a 29-ik lett az osztrák főváros 225 ezer elérhető üléssel. Ezt a rangsort Dubai vezeti közel egymilliós kapacitással – tízszer nagyobb a budapestinél –, London Heathrow és Hongkong előtt (a három londoni reptér együtt viszont előzné az ázsiai riválist), míg a sort Beirut zárja.

Az OAG a repterek és légitársaságok pontosságát is elemezni szokta, 2014-es jelentése alapján a kicsik szegmensében a bristoli repülőtér végzett az élen, hiszen a járatok 94,9 százaléka tartani tudta a menetrendet. Ez annyit jelent, hogy a kitűzött időponthoz képest legfeljebb 15 perces eltéréssel szálltak fel vagy landoltak a gépek. A dobogóra még Brüsszel és Berlin fért fel, Varsó 87,6 százalékos eredménnyel a 17. lett, Budapest nincs a top20-ban. Hardy Mihály, a BA kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, hogy a késésekért csak 5-6 százalékban terheli a repteret a felelősség. Leginkább az okozza a pontatlanságot, hogy már eleve késve érkeznek a gépek. A nyertes bristoli reptéren viszont csak 6,3 millió utas fordult meg (az easyJet a legnagyobb légitársasága), míg Budapesten 9,1 millió. Talán nem véletlen, hogy a nagyok kategóriájában München tartotta a legprecízebben a menetrendet, de Tokióban és Seattle-ben sem kellett sokat idegeskedniük az utasoknak.

A legpontosabb légitársaság pedig 2014-ben az OAG adatai szerint a magyar fővárosban is gyakran megforduló lett nemzeti légitársaság, az airBaltic volt 94,9 százalékos eredménnyel. A Hawaiian Airlines és az Austrian Airlines büszkélkedhet még 90 százalék feletti teljesítménnyel. A fapadosok között a Norwegian végzett az élen, amely szintén üzemeltet járatokat Budapestről.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.