BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezért javult a magyar ipar teljesítménye

2014 novemberében az ipari termelés volumene 5,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A munkanaphatástól megtisztított index megegyezik a kiigazítatlan indexszel. A termelés 2014 első tizenegy hónapjában 7,6 százalékkal magasabb volt, mint 2013 azonos időszakában – közölte a KSH.

2014 októberéhez képest a szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás novemberben 3,3 százalékkal emelkedett.

Az ipari export 2014. januárja és novembere közt 9,7, novemberben 8,0 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához viszonyítva. A feldolgozóipar exportértékesítésének több mint felét adó két alágból a több mint egyharmad részt képviselő járműgyártás kivitele novemberben jelentősen, 22,9 százalékkal emelkedett. A másik meghatározó alág, a feldolgozóipari export több mint 15 százalékát adó számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásának exportvolumene 3,3 százalékkal haladta meg a 2013. novemberit.

Az ipar nemzetgazdasági ágai közül 2014 novemberében a feldolgozóipar termelése 6,7 százalékkal emelkedett, a csekély súlyú bányászaté 6,8 százalékkal csökkent 2013. novemberhez viszonyítva. Az energiaipar (villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás) kibocsátása 6,3 százalékkal visszaesett.

2014. novemberben a feldolgozóipar tizenhárom alága közül tízben nőtt a termelés, a többi háromban 0,2 és 9,3 százalékpont között csökkent a volumen az előző év azonos hónapjához képest. A jelentősebb súlyú alágak közül az ipari termelés motorja, a feldolgozóipari termelés mintegy háromtizedét képviselő járműgyártás kibocsátása 19 százalékkal bővült. A kimagasló teljesítményt tükrözik a szinte csak exportra termelő iparág rendelésmutatói is. A második legnagyobb súlyú alág, a feldolgozóipari termelésből 12 százalékkal részesülő számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása 1,8 százalékkal haladta meg egy évvel korábbit. Az iparág két domináns szakágazatából a kisebbik, híradás-technikai berendezés gyártása 16,9 százalékkal visszaesett, míg a nagyobbik, elektronikus fogyasztási cikkek gyártása jelentősen, 22,2 százalékkal emelkedett. A feldolgozóipari rangsorban harmadik alág, a feldolgozóipari termelés közel 11 százalékát adó élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása 1,8 százalékkal nőtt. A bővülés elsősorban az értékesítés több mint hat tizedét kitevő hazai eladások élénkülésének az eredménye, a kivitel visszaesett. Számottevő növekedést regisztráltak két közepes súlyú alágban: a vegyi anyag, termék gyártásában (5,7 százalék), valamint a gumi-, műanyag és nemfém ásványi termék gyártásában (4,7 százalék); mindkét alágban főként az export felfutása miatt.

Novemberig – egy hónap kivételével – bővült a kisebb súlyú villamos berendezés gyártása: novemberben 7,8 százalékkal. Ennek hátterében nagyrészt a közel 30 százalékos súlyt képviselő villamos motor, áramfejlesztő, áramelosztó, -szabályozó készülék gyártásának kiemelkedő teljesítménye áll. Negyedik hónapja tart a visszaesés a közepes súlyú kokszgyártás, kőolaj-feldolgozásban: a kibocsátás novemberben az alágak közül a legnagyobb mértékben, 9,3 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.

2014 novemberében a megfigyelt feldolgozóipari ágazatok összes új rendelése 23,1 százalékkal emelkedett 2013 azonos hónapjához képest. Az új belföldi rendelések 5,4 százalékkal csökkentek, míg az új exportrendelések 28 százalékkal nőttek. Az összes rendelésállomány 23,8 százalékkal haladta meg a 2013. novemberit.

Az év első tizenegy hónapjában – az előző év azonos időszakához viszonyítva – az egy alkalmazásban állóra jutó ipari termelés 5,3 százalékos bővülése a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozások körében 2,4 százalékos létszámnövekedés mellett következett be.

2014. január–novemberben Magyarország minden régiójában nőtt az ipari termelés az előző év azonos időszakához képest. A legnagyobb mértékben a Nyugat-Dunántúlon (18,1 százalék), míg a többi régióban 0,7 és 16,6 százalék között bővült a termelés volumene.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.