A HungaroControl közlése szerint januárban is folytatódott a növekedés, az átrepülő forgalom jelentősen, több mint 20 százalékkal emelkedett az előző év első hónapjához képest. A budapesti le- és felszálló forgalomban is csaknem 3 százalékos forgalomnövekedés volt tapasztalható. Januárban közel 40 ezer gép repült át a magyar légtéren, ez nagyságrendileg megegyezik a tavaly áprilisi mennyiséggel. Egyrészt mindhárom nagy európai diszkont légitársaság több utast szállított idén januárban az előző év első hónapjához képest, másrészt az ukrajnai háború miatt is több gép repül át Magyarország felett.
A budapesti reptéren le-, illetve felszálló gépek száma azonban messze van a 2006-ban mért 126 ezres rekordtól. A Malév 2012. februári leállása drámai hatást gyakorolt: tavaly már csak 86 ezer gépet lehetett összeszámolni. Igaz, a telítettség javulásának és a nagyobb kapacitású gépek miatt ez is rekord számú utast eredményezett. A nemzeti légitársaság rengeteg landolást és felszállást produkált, ellenben a balkáni térségből mindössze 30 személyes gépekkel hordta rá az utasokat a ferihegyi reptérre.
A magyar légtér pedig még vonzóbb lesz a légitársaságok számára, mert a HungaroControl eltörölte az eddig létező útvonalakat, a repülőgépek korlátozások nélkül repülhetnek . A légiirányító cég szerint ez nem vezet káoszhoz. A magyar légtérben előre meghatározott ütemterv szerint haladhatnak a repülőgépek. A belépő gépek a légitársaságok által előre meghatározott és engedélyeztetett, csak az eddiginél rövidebb, egyenesebb útvonalakon közlekednek – közölte lapunkkal a cég.
Eddig azért nem repülhettek teljesen egyenesen a gépek, mert jeladók felett muszáj volt elrepülni, ám egy magyar fejlesztésű szoftver segítségével felszabadulnak ezen kötelezettségük alól. Mindez nem jelent teljes szabadságot: a repülőgépek bármilyen tevékenységéhez, így például az útvonal változtatásához továbbra is a légiforgalmi irányító engedélye szükséges.
A HungaroControl szerint elsősorban az átrepülő járatok esetében beszélhetünk értékelhető időbeli megtakarításról, ami gépenként mintegy 2-3 perc. Az igazi haszon tervezési szinten jelentkezik, ugyanis az új koncepció alkalmazásával a járatok pontosabban meg tudják tartani a tervezett útvonalukat és a légitársaságok által hivatalosan kihirdetett menetrendet. A Wizz Air például már arról tájékoztatta lapunkat, hogy változtatnak az útvonalaikon.
Az előnyök között említik, hogy csökkenti az irányítók leterheltségét. Ennek azonban nem biztos, hogy mindenki örül, hiszen tavaly januárban az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetségének felhívására például a magyar légiirányítók is csatlakoztak ahhoz a sztrájkhoz, amivel az Európai Bizottság Egységes Európai Égbolt (SES) programja ellen tiltakoztak. Úgy látták, hogy az egységes égbolt miatti változások veszélyeztetik a légiforgalmi irányítók munkahelyeit és egyértelműen a légitársaságok érdekeit védik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.