BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Középen üt legnagyobbat az új reklámadó

Az RTL terhét negyedeli, a TV2-ét felezi egy öt százalékos általános reklámadó, miközben a költségvetés bevételei enyhén csökkennek a VG.hu számításai szerint. A kisebb kiadóvállalatok azonban így nem mentesülnek a fizetési teher alól, de sokkal többe kerül majd az új adó a közepesen nagy médiacégeknek.

Az RTL, a TV2 és a Sanoma kivételével mindenki rosszabbul jár a médiapiacon az új, egykulcsos reklámadóval, amennyiben annak mértéke valóban 5 százalékos lesz. A számításkor a 2013-as, vagyis a most elérhető mérlegekből indultunk ki, a hirdetési árbevételt ezekben általában közzé is tették a cégek, ám ott ahol nem, az iparági átlaggal számoltunk.

A most érvényes sávos rendszernél az egybeszámítások miatt érdekes a médiacégek bevételeinek összeszámítása, ám ez alapján is csak három konglomerátum esett a nagyobb kulcs alá: az RTL közel 4 milliárdos terhe mellett eltörpül a TV2, illetve az azóta új tulajdonoshoz került Sanoma (mai nevén Central Média) 1,5 milliárdos adóterhe. Az öt százalékos adóval az RTL terhe azonban 1,2 milliárd alá csökken, míg feleződik a két nagy cég fizetnivalója. (Időközben a Sanoma-csoportot eladták, ám számításainkban ezt ugyanúgy nem vettük figyelembe, mint a Ringier-Axel fúzió következményeit). Csak ezen három cég 4,6 milliárd forintot spórol – ezt a többi médiacég fizeti meg.

Számításaink szerint (amelyben nincs benne a közmédia reklámadó fizetési kötelezettsége) a piaci médiacégektől összesen 7,5 milliárd forintra számíthatott volna  2013-as bevételek alapján a kormány. Az új adó 4,6 milliárd forintot hoz, ám ennek többségét már a közepes és kisebb médiavállalkozások fizetik meg. A vesztesek oldalán áll a Simicska Lajoshoz kötött közterületi reklámcégek zöme, de a Magyar Nemzet-Hír Tv médiacsoport is, de a sávos rendszer eltörlésével bő 130 millió forinttal emelkedik a Class Fm-et üzemeltető Advenio Zrt., és a Metropolt kiadó cég terhe is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.