Jelentősen megszaporodtak az Országos Katasztrófavédelem (OKF) ellenőrzései. Az OKF egymaga sokszor többször kopogtat a vasútvállalatoknál, mint az összes többi hatóság együtt. Értesülésünket a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületnél megerősítették: a szervezet tagvállalatainál tavaly kétszer annyi OKF-ellenőrzés volt, mint 2012-ben. Havi 10-12 alkalomnál többször érkeztek, igaz, egyre kevesebb eljárást indítanak.
A MÁV hálózatán tavaly több mint 240 ezer, veszélyes árus kocsi futott, ebből 6365-öt érintett az 516 ellenőrzés. A GYSEV sínjeit közel 2500, a RID (a veszélyes áruk szállítására vonatkozó nemzetközi szabályozás) hatálya alá tartozó vonat használta. A legnagyobb hazai vasúti árufuvarozó, a Rail Cargo Hungaria Zrt. több mint 130 ezer kocsit indított útnak, és 35-nél történt olyan, rendkívüli esemény, amelynek elhárításában a MÁV, vagy az RCH vegyvédelme vett részt, a katasztrófavédelem jelenlétében. Ezen esetek száma is csökken. Magyarországon évek óta nem volt súlyos környezeti kárt okozó vasúti baleset.
A Világgazdaság érdeklődésére az OKF-nél megerősítették, hogy egyre több ellenőrzést indítanak, de cáfolták, hogy leggyakrabban a vasútvállalatokhoz járnának. Ez utóbbiak veszélyesáru-szállítását tavaly nagyjából annyiszor tesztelték, mint 2013-ban.
Országosan viszont 2014-ben 40 százalékkal több ellenőrzést tartott az OKF, mert bővült a hatósági és szakhatósági jogköre, és mert jobban törekedett a veszélyhelyzetek megelőzésére, az önkéntes jogkövetés segítésére és a biztonságkultúra fejlesztésére. Nem eredménytelenül: határozott előrelépést ért el a tűzmegelőzésben, kevesebb a szén-monoxid-mérgezés, kisebb az ár- és belvízkár, erősebb a veszélyesáru-szállítás hatósági felügyelete.
Esetenként jogszabály írja elő az ellenőrzések számát, és vannak szúrópróbaszerű, eseményfüggő és idényjellegű ellenőrzések is.
z OKF 2013-ban 47,4 ezer, 2014-ben 80,3 ezer ellenőrzést tartott. A fókusz mindig az előírásoktól való eltérések és a veszélyesáru-szállítás hiányosságainak feltárásán van. Nincs különbség: egy eltorlaszolt vészkijárat ugyanolyan veszélyes lehet, mint egy mérgező gázzal teli, szivárgó tartály. Az OKF ellenőrzi a kitelepítéseknél használt befogadó helyek készenlétben tartását, a vízelvezető árkok és felszíni vízelvezetők állapotát, a telepített lakossági szirénarendszer működőképességét, a meglévő és a tervezett épületek tűzvédelmi előírásnak való megfelelését, a kéményseprő és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást, a bevásárlóközpontok, vásárok, fesztiválok tűzvédelmét, az építési termékek, építőanyagok tűzvédelmi megfelelőségét. Kivizsgálja a szén-monoxid-mérgezéseket és hatósági kontroll alatt tartja a veszélyes ipari üzemeket.
„Nem a szabálytalanságokat keressük és nem a bírságolásra összpontosítunk” – szögezték le –, „hanem az emberek biztonságát célzó előírások betartását ellenőrizzük”. Az OKF bírságolhat, ha az üzemeltető vagy tulajdonos az utasítására sem szünteti meg a jogsértő állapotot, de néha a köteles is bírságolni: egy lezárt, vagy eltorlaszolt vészkijárat büntetése 200-300 ezer forint. A bírságok néhány ezertől több millió forintig terjedhetnek, a pénz a központi költségvetésé.
Jellemző, feltárt hibák
Több lépcsőházban hiányzik a 110 centiméter széles menekülő-útvonal, a szórakozóhelyeken gyakran zárva van rendezvény idején a vészkijárat, vagy több a résztvevő az engedélyezettnél. A közúti szállításban sokszor nem jól rögzítik a veszélyes árut, a telephelyeken az éghető anyagok tiltott helyen tárolják, vagy nincs védőruha. Szállított már busz a csomagterében nagy mennyiségű veszélyes, maró anyagot, és gyakori, hogy a veszélyes áru szállító dokumentumokat nem a valóságnak megfelelően töltik ki. A balesetkor kiérkező tűzoltók így nem tudják, milyen módszerrel oltsák a tüzet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.