A tranzakció lehetőséget teremt az e-kereskedelmi cég számára, hogy nagyobb piacot biztosítson saját, YunOS nevű mobil operációs rendszerének. A Canalys piackutató cég adatai szerint a Meizu nincs a legnagyobb kínai okostelefon-gyártók között, a társaság tavaly az utolsó negyedévben kevesebb, mint kétmillió készüléket tudott értékesíteni, és két százalék alatt van a észesedése a távol-keleti országban. A vállalat forgalma ugyanakkor gyorsan bővül, januárban már 1,5 millió okosmobilt tudtak értékesíteni.
Bár a rendkívül kiélezett verseny miatt egyelőre kevéssé tűnik valószínűnek, hogy az Alibaba a Meizu segítségével komoly részesedést tud majd elérni a mobil operációs rendszerek kínai piacán, az egy év alatt a legnagyobb szereplők egyikévé váló Xiaomi példája azt mutatja, hogy az országban még komoly lehetőségek vannak.
Igaz, a Huawei, a Lenovo, illetve a China Mobile-al kötött megállapodásnak köszönhetően Kínában is dinamikusan terjeszkedő Apple miatt talán a korábbiaknál már nehezebb a helyzet. A most létrejött megállapodás részeként ugyanakkor a Meizu hozzáfér majd az Alibaba online értékesítési rendszeréhez, ami többszázmillió potenciális vásárlót jelent. Emellett érdemes figyelembe venni azt is, hogy a kínai hatóságok részéről megfigyelhető olyan törekvés, hogy az országban lehetőség szerint csökkentsék az amerikai cégek által fejlesztett mobil operációs rendszerek, az Android és az iOS befolyását.
Az Alibaba lépése egyébként jól jelzi, hogy a lassan telítődő készülékpiac mellett egyre inkább felértékelődik az okostelefonokhoz kapcsolódó ökoszisztéma, a különböző alkalmazások kínálta lehetőségek, mint például a mobilos fizetés, vagy éppen a mobilreklám. Az Apple után a hírek szerint a Samsung is saját mobiltelefonos fizetési applikációval lépne piacra, a hirdetési szektor leggyorsabban növekvő szegmensének pedig egyértelműen a mobileszközökön megjelenő reklámok számítanak.
Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a mobil operációs rendszerek, illetve a rájuk íródott alkalmazások komoly bevételi forrást jelentenek. Az Apple közlése szerint csak tavaly 10 milliárd dollárt hoztak az online áruházán, az App Store-on keresztül értékesített applikációk a fejlesztőknek, a társaság pedig részesedést kap ezekből a bevételekből. Az Alibaba persze még távol áll ettől a szinttől, de a társaság menedzsmentje részéről jó döntésnek tűnik, hogy erősítenék pozíciójukat a mobilpiacon.
Más kérdés, hogy a mostani befektetés, mennyire lesz majd elegendő ahhoz, hogy komoly elérése legyen az e-kereskedelmi cég mobil operációs rendszerének. A vállalat piaci értéke már meghaladja a 210 milliárd dollárt, a tavalyi, rekordnak számító részvénykibocsátásnak köszönhetően valószínűleg felhasználható pénzzel is jól állnak, így az sem kizárt, hogy a jövőben más, kisebb mobiltelefon-gyártókban is részesedést szereznek majd. Mindenesetre a tervek ambíciózusak, még tavaly novemberben az Alibaba képviselői arról beszéltek, hogy többtízmillió, az ő megoldásukat használó okostelefont szeretnének a piacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.