Saját lakásigényük kielégítésére, és nem befektetési céllal vásárolnak ingatlant a hosszabb ideje Magyarországon élő külföldiek. Ő piaci áron és átlagos igények szerint vásárolnak.
A lap által megkérdezett szakemberek tapasztalatai szerint az látszik, hogy az elmúlt mintegy tíz éveb a magyar ingatlanpiacon még nagyarányú volt a külföldi, főleg nyugat-európai vásárlók befektetők jelenléte, a válság óta viszont egyre kevesebben vannak, még ha az elmúlt egy-két évben valamelyest nőtt is a számuk.
A külföldi vásárlók alig két százalékát jelentik a piacnak, és közülük is kevesen vásárolnak tisztán befektetési céllal, azaz bérbeadási szándékkal vagy értéknövekményre számítva. A befektetők piaci áron, általában a Belvárosban vagy Bel-Budán keresnek igényes kivitelű lakásokat, melyeket magas áron adhatnak bérbe.
Balla Ákos, a Balla Ingatlanirodák vezetője a lapnak elmondta, hogy a külföldiek jelenlétét nem értékeli túlzott keresletnövelő vagy árfelhajtó tényezőnek. Míg tíz évvel ezelőtt egy budai villát öt-hatezer euróért is ki tudtak adni irodaként vagy lakásként egy külföldinek, ma már két-háromezer eurónál nem adnak többet érte.
Persze az albérletek piacán nem ezek az ügyletek a hangsúlyosak, még mindig a hazai magánszemélye adómentesen (átlagosan 50-80 ezer forintos áron, rezsi nélkül) bérbe adott, átlagos állapotú lakása a jellemző. Aki ilyen ingatlant vásárol, csak rövid távon adná ki, 3-5 éves terveiben már a saját célú használat szerepel.
A Duna House legfrissebb vizsgálata szerint a bérlői piacon a külföldiek aránya már valamivel magasabb, 12 százalékra tehető.
Az ingatlanközvetítő hálózat elemzési vezetője, Rutai Gábor elmondta, hogy a külföldi vásárlók 45 százaléka uniós vagy USA állampolgár, a legtöbbet viszont a távol-keleti vevők költenek. Összehasonlításképp: míg az EU-ból vagy az USA-ból érkezők átlagosan 14,8 millió forintot szánnak ingatlanvásárlásra, addig a távol-keletiek 26,7 milliót. Ők egyébként a piac 15 százalékát jelentik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.