BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kilenc afrikai repülési jog pályázható

Mivel a kormány keleti nyitását a Wizz Air keleti terjeszkedése követte Bakuba és a grúziai Kutaisibe, ezért nem lehet kizárni, hogy a Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter által frissen bejelentett déli nyitás politikája szintén érinteni fogja a légiközlekedést.

A tervek szerint egy éven belül négy új nagykövetség (Ecuador, Etiópia, Ghána, Angola) és hat kereskedőház (Etiópia, Angola, Chile, Ecuador, Peru, Kenya) nyílik. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) adatai szerint jelenleg tucatnyi afrikai országgal van kétoldalú légiközlekedési megállapodása Magyarországnak, köztük mind az öt észak-afrikai országgal, de Etiópia és Ghána is szerepel a listán, a gazdagabb afrikai államok közül pedig Nigéria és a Dél-afrikai Köztársaság. A miniszter által említett Angola és Kenya esetében viszont hiányzik ez a dokumentum.

Jelenleg kilenc repülési jogra pályázhatnának a légitársaságok az NKH adatai szerint: Marokkó kivételével az észak-afrikai országok, valamint Etiópia, Ghána, Guinea, Nigéria és Szudán esetében vált szabaddá és kihasználatlanná a repülési jog. Ezek közül üzleti alapon Kairó és Tunisz keltheti fel a légitársaságok érdeklődését. A Wizz Air Afrikában éppen mostanában veti majd meg a lábát, hiszen május közepétől járata lesz az egyiptomi Hurghadába. Tunézia nemzeti légitársaságával, a Tunisairrel pedig szinte folyamatosak a tárgyalások, hogy indítsa újra menetrend szerinti Tunisz-Budapest járatát. A charterpiac ellenben csúcson jár, hiszen már Debrecenből is indultak gépek a tunéziai Monastirba. Kairóba már most is van közvetlen járata az Egyptairnek, Afrika második legforgalmasabb repülőteréről pedig már az egész kontinens elérhető. Egyedüli szereplőként viszont tetszés szerint emelheti az árait. A Wizz Air a 4 ezer kilométerre fekvő Dubajiba is repül, tehát az észak-afrikai országok, még a marokkói Rabat is elérhető távolságba lennének a magyar gyökerű légitársaságnak.
Egyiptomnál sokkal messzebb a Malév sem jutott annak idején; 2011 őszén bejelentették a korábban is repült líbiai Tripolit, de már nem indultak el. Meglepő módon talán az etióp légitársaság flottája a legjobb Afrikában: az Ethiopian Airlines gépparkja összesen 72 repülőgépből áll, ezen belül tíz Boeing 787-8-as van, de további három Dreamlinert rendeltek (a kiképzőközpontjuk számára nemrég teljes értékű szimulátort is beszerzett a társaság). Budapesten nem lehet velük találkozni, Bécs és Addis-Abeba között viszont van közvetlen járat.

Iparági szakértők szerint Afrika repülési forradalom előtt áll, a fapados Fastjet részvényeivel pedig már 2012 óta sikerrel kereskednek a londoni tőzsdén. Latin-Amerikába biztosan nem lesz közvetlen járat, bár Brazíliával, Kubával és Jamaicával van kétoldalú légiközlkedési megállapodása Magyarországnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.